D7000 نیکون در یک نگاه

وقتی که شرکت نیکون در تابستان سال پیش دوربین D7000 را معرفی کرد، حدس این نکته که پس از مدت‌ها بالاخره دوربین خوبی جایگزین مدل محبوبD90 می‌شود چندان سخت نبود. در واقع D7000 مدل پیشرفته‌ای از D90 به حساب می‌آید که مسیر خود را از دوربین‌های سطح متوسط نیکون جدا کرده و به سری حرفه‌ای این شرکت همانند D300s نزدیک کرده است.

مشخصه کلیدی این دوربین که آن را در بین دیگر دوربین‌های نیکون متمایز می‌کند حسگر ۱۶٫۲ مگاپیکسلی CMOS DX آن است که توسط سونی ساخته شده و شرکت نیکون آن را برای دوربین‌های جدیدش آماده می‌کند. این حسگر دومین حسگر رزولوشن بالا در دوربین‌های نیکون پس از دوربین‌های DSLR حرفه‌ای سری FX (فرمت D3X)، به حساب می‌آید. همچنین نورسنج و حسگر فوکوس خودکاری که در آن به کار رفته است بالاترین دقت را در بین تمامی دوربین‌های DSLR شرکت نیکون دارد.

در این دوربین محدوده حساسیت ۱۰۰-۶۴۰۰ قرار دارد که البته امکان افزایش تا ۲۵۶۰۰ را نیز دارد و همچنین با آن می‌توان ویدئو‌های Full HD (1080p) را با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه ضبط کرد. به این امکانات، منظره‌یاب چشمی با پوشش ۱۰۰%، نمایشگر ۳ اینچی بسیار باکیفیت، شاتر بسیار سریع با حداکثر سرعت ۱/۸۰۰۰ ثانیه و طول عمر ۱۵۰۰۰۰ شات تضمین شده، سرعت عکاسی پی‌درپی ۶ فریم در ثانیه، مکانیسم تمیزکننده حسگر دوربین و امکان استفاده از ۲ کارت حافظه SD به طور همزمان را نیز اضافه کنید.

با این امکانات، می‌توان D7000 را سایه‌ای از D300sدانست و علی‌رغم بدنه کوچکی که دارد، نمی‌توان آن را در رده دوربین‌های D90 و D5000 قرار داد.

بدنه و امکانات

وضعیت‌های نورسنجی D7000 بسیار گسترده است. از وضعیت تمام دستی و نیمه خودکار‌های اولویت شاتر و اولویت دیافراگم، تا انواع سکانس‌های از پیش آماده که در دوربین‌های دم دستی خانگی دیده می‌شود در این دوربین گنجانده شده‌اند. ضمنا برای نخستین بار در یک دوربین نیکون، می‌توانید ۲ وضعیت نوردهی را نیز در دوربین ذخیره کنید که روی دکمه چرخان انتخاب وضعیت، با نام‌های U1 و U2 شناخته می‌شوند. این تنظیمات برای عکاسان آتلیه اهمیت بسیار دارد، زیرا می‌توانند وضعیت‌های خاصی را که همیشه در آتلیه خودشان استفاده می‌کنند روی دوربین ذخیره کنند.

فلاش سر خود دوربین امکان پوشش زاویه دید یک لنز با فاصله کانونی ۱۸mm را دارد، اما همانند اغلب دوربین‌های DSLR نیکون (از D70 به بعد) می‌تواند از راه دور فلاش‌های Nikon SpeedLight را فعال کرده و به صورت بی‌سیم با فلاش‌های دارای قابلیت بی‌سیم نیکون مانند SB-900 و SB-700 همزمان (سینک) شود. در D7000 از پردازشگر بسیار پرسرعت Expeed 2 استفاده شده است که نه تنها برای فیلمبرداری Full HD و استفاده از کدک H.264/MPEG-4 کاملا مناسب است، بلکه سرعت بسیار زیادی را در عکاسی پی‌درپی فراهم می‌کند. به طوری‌ که D7000 می‌تواند با سرعت ۶ فریم در ثانیه با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل (در مقابل ۴٫۵ فریم در ثانیه با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل در D90) عکاسی کند که برای عکاسان ورزشی و حیات وحش اهمیت زیادی دارد. این پردازشگر امکان کنترل نویز بسیار قدرتمند، پردازش بهتر رنگ و ایجاد گرادینت‌های رنگی ملایمی را در عکس‌ها فراهم می‌سازد. به نظر می‌رسد که D7000 یکی از بلند مدت‌ترین دوربین‌های نیکون از نظر طول عمر باشد. زیرا استفاده از بدنه بسیار مقاوم از آلیاژ منیزیم، و همچنین طول عمر تضمین شده ۱۵۰ هزار شات برای شاتر دوربین (در مقابل ۱۰۰ هزار شات در D90) در دوربین‌های در این رده کمتر دیده می‌شود.

D7000 دوربین بسیار خوشدستی است. بدنمه این دوربین فلزی است و چهره‌ای مقاوم به دوربین می‌بخشد. بخش سمت راست دوربین بوسیله پوششی لاستیکی پوشیده شده است که کاملا به دست می‌چسبد و امکان لغزش را از آن می‌گیرد. ممکن است این بدنه برای برخی از کاربران که به بدنه‌های بزرگ D300 و D300s عادت دارند کمی کوچک به نظر برسد، اما شخصا آن را بسیار خوشدست احساس کردم. جای دکمه‌ها و دکمه‌های چرخان کاملا مناسب است، اما ممکن است در عکاسی با کادر عمودی در استفاده از دکمه‌های زیر انگشت شست (مانند دکمه AF-L) مشکل داشته باشید. زیرا زیادی نزدیک به چشمی دوربین قرار گرفته است. نکته دیگر اینکه قفل دکمه چرخان وضعیت (Mode Dial) در D7000 وجود ندارد و ممکن است وقتی دوربین را روی دوش آویزان می‌کنید، ناخواسته وضعیت نوردهی آن را عوض کنید. بهتر بود روی این دکمه یک قفل قرار می‌گرفت.

در پشت دوربین یک دکمه دو وضعیتی برای فعال کردن Live View قرار دارد که به شکلی هوشمندانه، یک دکمه ضبط فیلمبرداری نیز در میان آن تعبیه شده است. ایده این دکمه از بدنه D3100 نیکون گرفته شده و بسیار کاربردی است. نکته دیگری که در طراحی این دوربین بسیار کاربردی به نظر می‌رسد قرار دادن دکمه تنظیمات فوکوس خودکار در شکل جدید دکمه AF است که در مرکز سویچ انتخاب وضعیت فوکوس قرار گرفته است. با این کار تمامی وضعیت‌های فوکوس خودکار و مکان‌های فوکوس به صورت یک کلید واحد در ترکیب با دکمه‌های چرخان جلو و پشت دوربین، در دسترس قرار می‌گیرند.

اگرمی‌خواهید از D7000 در محیط‌های خارج از آتلیه استفاده کنید پیشنهاد می‌کنم از یک باطری یدکی نیز استفاده کنید. اگرچه باطری EN-EL-15 برای استفاده عکس و فیلم معمول کاملا مناسب است، اما مدت زمان ۲٫۵ ساعت برای شارژ کامل باطری، در شارژر جدید MH-25 یکی از کند‌ترین زمان‌های شارژ در دوربین‌های نیکون است. باطری یدکی MB-D11 که برای D7000 ارائه می‌شود، علاوه بر یک باطری، به عنوان یک گریپ عمودی نیز امکانات خوبی دارد.

کنترل از راه دور دوربین نیز بهبود یافته است و هم اکنون می‌توانید D7000 را بوسیله ریموت ML-L3 IR از جلو و پشت دوربین کنترل کنید. ضمن اینکه می‌توانید از راه دور قفل آیینه را نیز فعال کنید. علاوه بر این امکان استفاده از ریموت کابلی Nikon MC-DC2 و همچنین Nikon GP-1 GPS نیز وجود دارد. در D7000 منظره‌یاب چشمی منشوری بسیار شفاف، از جنس شیشه‌ای با پوشش‌دهی ۱۰۰% استفاده شده که نسبت به منظره‌یاب آیینه‌ای ارزان‌تری که در دوربین‌های DSLR رده متوسط مانند D3100 استفاده شده است کاملا برتری دارد. البته می‌توانید برای کادربندی از نمایشگر LCD ۳ اینچی با رزولوشن ۹۲۰K دوربین استفاده کنید.

کارآیی

حسگر نورسنجی جدید ۲,۰۱۶-pixel RGB TTL در D7000 یک قابلیت بسیار خوب به حساب می‌آید. از سال ۱۹۹۶ که برای نخستین بار حسگر نورسنجی۱۰۰۵-pixel در دوربین نیکون F5 ارائه شد، این نخستین بار است که یک دوربین نیکون به حسگری قوی تر مجهز می‌شود و از این لحاظ نسبت به تمامی دوربین‌های نیکون، حتی سری حرفه‌ای D3 نیز برتری دارد. تعداد بیشتر پیکسل برای نمونه‌برداری از نور محیط، اطلاعات بیشتری را در اختیار دوربین قرار می‌دهد تا بتواند قابلیت نورسنجی TTL بهتری را برای انتخاب تنظیمات نوردهی به کار گیرد. این نورسنجی در شرایطی که نور محیط دارای منابع بسیار پر نور یا بخش‌های بسیار کم نور است، بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند. این تفاوت را زمانی که با این دوربین در برف یا تاریکی عکاسی می‌کنید بسیار مشهود می‌بینید.

حسگر Multi-CAM 4800 AF برای فوکوس خودکار نیز برای نخستین بار در دوربین‌های نیکون در D7000 ارائه شده است که ترکیبی از ۳۹ نقطه فوکوس خودکار می‌باشد. این تعداد نقطه فوکوس در بین تمامی دوربین‌های سری DX نیکون بی‌سابقه است و یکی از سریع‌ترین فوکوس‌ها را در محیط‌های تاریک به ارمغان می‌آورد. از این ۳۹ نقطه فوکوس، ۹ نقطه از حسگر‌های کراس تایپ (حسگر‌هایی با شکل + که در تمامی موقعیت‌های عمودی و افقی سریع‌تر از حسگر‌های خطی عمل می‌کنند) می‌باشند که در مرکز کادر قرار گرفته‌اند و به وسیله دو ردیف متشکل از ۱۵ حسگر در اطراف پوشیده شده‌اند. شما می‌توانید از این نقاط فوکوس با وضعیت‌های آشنای تک نقطه‌ای، Dynamic-area (9، ۲۱ یا ۳۹ نقطه‌ای)، ۳D-tracking و انتخاب نقطه فوکوس خودکار استفاده کنید. این سیستم فوکوس برای لنز‌های نوع G و Nikkor D بهینه شده‌ است و ارتباط تنگاتنگی با سیستم تشخیص صحنه یا Scene Recognition System (SRS) دارد تا نورسنج دوربین بتواند با استفاده از مکان نقاط فوکوس، نورسنجی بهتری را براساس نور و رنگ نقاط فوکوس شده و خارج از فوکوس فراهم کند. یک قابلیت جدیدی نیز که در سیستم فوکوس خودکار D7000 دیده می‌شود، قابلیت Full-Time Servo AF (AF-F) است که فوکوس خودکار ممتد هم در وضعیت Live View و هم D-Movie را فراهم می‌کند. AF-F زمانی عملکرد خود را نشان می‌دهد که آیینه دوربین جمع شده و در واقع دوربین از سیستم تشخیص کنتراست برای فوکوس ممتد استفاده می‌کند. اگرچه فوکوس خودکار ممتد در حین فیلمبرداری که برای نخستین بار نیز در دوربین D3100 نیکون معرفی شد، قابلیتی بسیار کاربردی‌ محسوب می‌شود، اما در هر حال نمی‌توان آن را بدون ایراد و جایگزین دوربین‌های فیلمبرداری به حساب آورد. این فوکوس در صحنه‌های معمولی مانند فیلمبرداری از افراد عملکرد خوبی دارد، اما اگر می‌خواهید در صحنه‌های پر تنش مانند صحنه‌های ورزشی با آن فوکوس خوبی داشته باشید، احتمالا شما را مایوس خواهد کرد.

وجهه دیگر کارآیی D7000 که سایت‌های زیادی به آن پرداخته‌اند، کنترل نویز فوق‌العاده در این دوربین است. اگرچه D7000 نخستین دوربین DX فرمت نیکون است که رزولوشن آن تا ۱۶Mp بالا رفته است، اما کنترل نویز آن حتی از مدل‌های D300s و D90 که هر دو دارای رزولوشن ۱۲Mp هستند بهتر عمل می‌کند. مهندسین نیکون وقت زیادی را برای طراحی حسگر و سیستم کنترل نویز D7000 گذاشته‌اند و بدون شک این دوربین بهترین دوربین غیر فول‌فریم نیکون در بحث عکاسی با حساسیت بالا به شمار می‌رود. به طوری که تصاویر این دوربین در ایزوهای ۱۰۰ تا ۴۰۰ تقریبا غیر قابل تمایز هستند و نویز را تنها در ایزوهای بالاتر از ۸۰۰ مشاهده می‌کنید. البته این میزان نویز با دوربین‌های D3 یا D700 قابل مقایسه نیست، اما هنوز یکی از بهترین‌ها در این کلاس است. در عمل اگر بتوانید در کامپیوتر پردازش خوبی روی عکس‌های D7000 انجام دهید، قائدتا مشکلی برای چاپ عکس‌های حساسیت ۱۶۰۰ این دوربین در اندازه‌های ۵۰ در ۷۰ و بالاتر نخواهید داشت. بی‌دلیل نیست که برخی از سایت‌ها لقب دوربین دید در شب را به D7000 داده‌اند! Ken Rockwell اذعان کرده است که هیچ مشکلی در عکاسی روی دست زیر نور ماه با D7000 نداشته است و به تازگی نیز یک جدول مقایسه‌ای نویز بین دوربین‌های D7000، D300، D3 و Canon 5D Mark ii منتشر کرده است. همچنین سایت Photographyreview.com نمونه‌های خوبی از عکاسی با ایزوهای مختلف D7000 را منتشر کرده است که پیشنهاد می‌کنم حتما آنها را ببینید.

فیلمبرداری

قابلیت D-Movie در D7000 بهترین قابلیت فیلمبرداری در دوربین‌های نیکون است. شما می‌توانید از طریق جک صدای ۳٫۵mm از میکروفون خارجی روی دوربین استفاده کنید تا کمترین صدای نویز لنز نیز از ویدئو‌های ضبط شده حذف شود. D7000 می‌تواند ویدئو‌های تمام HD با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه و ویدئو‌های HD(720p) را با سرعت‌های ۲۴، ۲۵ و ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند. حداکثر زمان فیلمبرداری در این دوربین ۲۰ دقیقه است و پس از آن برای خالی شدن بافر دوربین باید به آن استراحت بدهید. قابلیت فیلمبرداری در D7000 هنوز نمی‌تواند با دوربین‌های کانن، مانند Canon 60D و ۶۰۰D برابری کند، اما به دلیل پردازش نویز قوی باز هم یکی از بهترین دوربین‌ها برای فیلمبرداری در نور کم است. در ابتدا دوربین‌های D7000 در حین فیلمبرداری در ایزوهای بالا پیکسل‌های داغ در تصویر نشان می‌دادند که بلافاصله با ارائه میان‌افزار ۱٫۰۱ version برای نیکون D7000 این مشکل برطرف شد. برای تنظیم نوردهی مشکلی برای انتخاب دیافراگم و شاتر ندارید، اما نمی‌توانید در حین فیلمبرداری آنها را تغییر دهید. نمونه‌ای از فیلم‌های گرفته شده در نور کم توسط D7000 را در لینک زیر ببینید. دقت کنید که این ویدئو‌ها تماما در ایزوهای بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ گرفته شده‌اند!

نتیجه‌گیری

به نظر من D7000 نیکون دوربین بسیار خوبیست. اما برای اغلب کاربران ایرانی سوال مهم درباره مقایسه این دوربین با دوربین نسبتا تازه‌اورد ۶۰D کانن است. در بحث عکاسی امکانات و مشخصات D7000 با توجه به اندک قیمت بالاتری که نسبت به ۶۰D دارد کاملا به رقیب خود برتری دارد. اما این روز‌ها بسیاری از کاربران اصلی دوربین‌های حرفه‌ای یعنی عکاسان آتلیه به دلیل استفاده از قابلیت‌های پیشرفته ویدئویی دوربین‌های DSLR بحث فیلمبرداری این دوربین‌ها را بسیار جدی می‌گیرند. توجه کنید که دوربین ۶۰D کانن می‌تواند فیلمبرداری Full HD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری HD را با سرعت اسلوموشن ۵۰ فریم بر ثانیه انجام دهد که نسبت به D7000 کاملا بالاتر قرار می‌گیرد. اما اگر بحث فیلمبرداری را کنار بگذاریم، D7000 یک رقیب کاملا قدرتمند نسبت به ۶۰D است.

اما برای خود نیکونی‌ها، dpreview نظر جالبی را به عنوان نظر نهایی درباره D7000 می‌نویسد. اینکه D7000 یک به روزرسانی خوب برای دو مدل قبل و بعد از خود است! این دوربین نسبت به D90 که مدل قبل از خود است، سریع‌تر، دقیق‌تر و با امکانات ویدئویی بهتری است. اما نسبت به d300s که مدل بعدی خودش است … تقریبا همه امکانات d300s را (جدای از بدنه بزرگتر و سرعت عکاسی بیشتر) دارد و البته همگی آن برتری‌ها نسبت به D90 درباره D300s نیز صدق می‌کند!

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.