افتتاح نمایشگاه سومین عکس های برتر سال دوربین.نت در خانه هنرمندان

الهام صالح/ دوربین.نت: جای سوزن انداختن نیست، غلغله آدم است، افرادی که آمده اند عکس ها را ببینند، برخی عکس های خود را و برخی عکس های دیگران را. اینجا خانه هنرمندان ایران است، نگارخانه نامی، زمان؛ ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ و مراسمی که برگزار می شود؛ افتتاحیه سومین جشنواره عکس های برتر سال آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت. است. جشنواره ای که اسفند سال گذشته، عکاسان متعدد، عکس های خود را به آن ارسال کردند. راه یابی بیش از ۱۰۰۰ قطعه عکس به این جشنواره، یکی از وجوه تمایز جشنواره عکس های برتر سال دوربین.نت با سایر جشنواره های مشابه به شمار می رود.

از فیلم تا سیاست

«مراسم فرش قرمز فیلم هفت دقیقه تا پاییز»، «مسجد نصیرالملک شیراز»، «نماز ظهر عاشورا در شهرستان زارچ یزد»، «تحویل بودجه سال ۹۰ به مجلس توسط دکتر احمدی نژاد»، «نمایش پروانه» و … این ها برخی از موضوعات عکس هایی است که در نمایشگاه وجود دارد، این جشنواره، محدودیت موضوعی نداشته است. «احسان رافتی»؛ مدیر آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت و دبیر این جشنواره در این باره می گوید:«همه عکاسان می توانستند بهترین عکس هایی را که در طول سال گذشته به ثبت رسانده بودند، در جشنواره شرکت دهند و هیچ محدودیتی از نظر موضوعی برای شرکت در جشنواره وجود نداشت.»

بیش از هزار قطعه عکس از ۵۱۶ عکاس به این جشنواره ارسال شده است. در نمایشگاه، ۳۴۰ قطعه عکس وجود دارد، حتی اگر فقط صاحبان این آثار هم در نگارخانه حضور داشته باشند، باز حرکت کردن در این محیط و تماشای عکس های سخت می شود، حتی نفس کشیدن هم دشوار است. تعدد عکس ها و محدود بودن فضا، رافتی از این دو به عنوان دلایل چاپ عکس ها در ابعاد ۲۰ در ۳۰ سانتی متر نام می برد، اتفاقی که به اعتقاد برخی از بازدیدکنندگان، اتفاق خوبی است. «میلاد بهشتی»، که عکس «نمایش تور عروس» او بر دیوارهای نگارخانه قرار گرفته، در این باره می گوید:«به نظرم ابعاد عکس ها متفاوت بود، چاپ عکس هایی در ابعاد ۳۰ در ۴۰ و ۵۰ در ۷۰ سانتی متر خیلی عادی شده.»

انتخاب یک، یا دو قطعه عکس برای شرکت در جشنواره، کار دشواری است. بهشتی، چطور به این انتخاب رسیده؟ می گوید:«از سال گذشته که که به صورت همزمان در چند رسانه کار کردم، به این نتیجه رسیدم که فولدری از بهترین عکس هایم را تهیه کنم. عکس تور عروس را از بین عکس های این فولدر انتخاب کردم.»

از ایران تا دبی، تا مالزی

از «جشن صیاد در جزیره قشم» تا ماسوله، از جنوب تا شمال ایران، از عکس های نمایش ها تا آسایشگاه معلولین ذهنی، از هر موضوعی عکس هست. از مناظر و اتفاقاتی در ایران تا مناظری در دبی؛ «اتوبان شیخ زائد»، از ایران تا مالزی؛ «عبادت بودا در معبد بودائیان در بانکوک». عکس ها از ایران تا کشورهای همسایه، از همه جا عکس هست و عکاسان در حال تماشا هستند، همان که به آن سوگند می خورند؛ «به تماشا سوگند و به آغاز کلام»، اما این بار واژه ای در قفس نیست، تصاویری در پرواز است، تصاویری که عکاسانش در نمایشگاه حضور دارند.

«فاطمه رحیمی»، عکاس «عبادت بودا در معبد بودائیان در بانکوک»، یکی از همین افراد است که از ۲ قطعه عکس ارسالی اش، یک قطعه به نمایشگاه راه یافته. او اعتقاد دارد که فضای نمایشگاه برای نمایش چنین حجمی از عکس، کوچک است. درباره انتخاب عکس ها هم می گوید:«به نظرم می توانستند عکس های بهتری را برای شرکت در نمایشگاه انتخاب کنند.»

اما انتخاب این عکس ها چگونه بوده است؟ رافتی دراین باره توضیح می دهد:«برای انتخاب عکس های نمایشگاه، تیمی متشکل از ۵ داور به مدت ۴ شبانه روز، عکس ها را داوری کردند. همه تلاشمان این بود که بهترین عکس ها به نمایشگاه راه یابد.»

۳۴۰ فرصت

عکس های کوچک در چهارخانه های کوچک، کنار هم قرار گرفته اند. چهارخانه های قرمز رنگ هم عنوان «عکس های برتر سال ۸۹» را به تصویر کشیده اند و این ها در کنار هم شکل دهنده پوستر نمایشگاه است. اسامی عکاسان راه یافته به نمایشگاه هم در ورودی نگارخانه نامی، روی پوستری دیگر نقش بسته. «جاوید نیک پور»، یکی از همین عکاسان است. او درباره تاثیر برگزاری جشنواره عکس های برتر سال در به تصویر کشیدن تلاش های عکاسان و ارتقاء کیفیت عکاسی می گوید:«قطعا جشنواره عکس های برتر سال دوربین.نت و جشنواره های مشابه می تواند در نشان دادن تلاش های عکاسان جوان که دید خوبی در عکاسی دارند، اما نمی توانند این عکس ها را به نمایش بگذارند، فرصت بسیار خوبی است.»

۲۸۱ عکاس به بخش نمایشگاه راه یافته است، آن ها در نمایشگاه، ۳۴۰ قطعه عکس دارند، اما فقط ۳۴۰ قطعه عکس وجود ندارد. سومین جشنواره عکس های برتر سال دوربین.نت، ۳۴۰ فرصت ایجاد کرده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.