عکس‌های برگزیده نمایشگاه هنر ایثار منتشر شدند

سال گذشته به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی نمایشگاه هنر ایثار در سه بخش هنر جدید، عکاسی و نقاشی در موسسه فرهنگی-هنری صبا برگزار شد.
در بخش عکاسی ۲۵۰ نفر عکاس، ۶هزار اثر به دبیرخانه ارسال کردند که آثار برگزیده این بخش، در قالب کتابی با عنوان “خرمشهر، حماسه مقاومت”(خرمشهر، ملحمه المقاومه” /”Khoramshahr Epicof Resistance “)منتشر شده است.
عباس خامه‌یار _معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران_ در مقدمه کتاب نوشته است: جنگ با تمامی مصائب همه جانبه و گسترده، به فرموده امام راحل نعمت بود. ایرانیان در این شط خون، غسل شهادت کردند و تمام ارکان زندگی آنان صیقل یافت و والاترین جلوه‌های ایثار متجلی شد.
پس از آن مجتبی آقایی سربرزه، دبیر بخش عکاسی نمایشگاه هنر ایثار، خلاصه‌ای از چگونگی عملکرد این دبیرخانه رابازگو کرده و همچنین، بیانیه مشترک دبیران نمایشگاه هنر ایثار، در پایان مقدمه چاپ شده است.

در این بخش آمده است: آنچه هنر معاصر ما را به ریشه‌های عمیق هنر غنی ایرانی و اسلامی پیوند و آینده‌ای روشن و متعالی برای آن نوید می‌دهد، دو شاخصه حماسی و معنوی است که آبشخور هر دو در دوران انقلاب اسلامی و سال‌‌های دفاع‌مقدس و ایستادگی و ایثار شهیدان بزرگ تاریخ معاصر ماست.

فهرست اسامی عکاسان شرکت کننده در بخش عکاسی نمایشگاه هنر ایثار، از دیگر بخش‌های آغازین کتاب خرمشهر است که شامل اسامی ۲۱۴ عکاس و ۶ موسسه با عناوین؛ دفتر امور مناطق بازسازی‌شده جنگ تحمیلی(وزارت کشور)، خانه عکاسان ایران، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، موسسه مطبوعاتی کیهان و بنیاد شهید و امور ایثارگران خرمشهر می‌شود.

این کتاب مصور در سه بخش “خرمشهر قبل از جنگ تحمیلی”، “مقاومت در خرمشهر، اشغال و آزادسازی” و “زندگی پس از جنگ در خرمشهر” تنظیم شده است.

بخش اول کتاب “خرمشهر، حماسه مقاومت” ‌شامل ۴۲ عکس رنگی و سیاه‌و‌‌سفید از دورنمای شهر و بندر خرمشهر قبل از انقلاب، چگونگی امرار معاش مردم از دریا، تظاهرات مردم بر ضد رژیم شاه، شادی مردم از پیروزی انقلاب و عزاداری مردم برای ترور شهید مطهری است.

دومین قسمت این کتاب مصور، دربرگیرنده ۲۱۴ عکس سیاه‌و‌سفید و رنگی است که سیر تجاوز عراق به خرمشهر، تخریب منازل و خیایان‌ها توسط نیروهای عراقی، آخرین لحظات مقاومت مردم در مقابل بعثیون، سقوط خرمشهر، عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر را به تصویر می‌کشد.

تصاویر مسلح شدن زنان و مبارزه خیابانی آنان با نیروهای متجاوز، صف طویل اسرای عراقی پس از عملیات بیت‌المقدس و چهره‌های متعجب مردم خرمشهر از ویرانی شهرشان پس از اتمام جنگ، از نکات قابل توجه این بخش از کتاب است.

بخش سوم کتاب “خرمشهر، حماسه مقاومت”، تصاویری از کاروان راهیان نور، دورنمای شهر و بندر خرمشهر و بازی کودکان در خیابان‌های شهر را در خود جای داده که نشانگر زندگی پس از جنگ تحمیلی در خرمشهر است.

بزرگنمایی عکس‌ها و سیاه‌و‌سفید بودن بعضی از تصاویر، به استناد و جذابیت این کتاب افزوده است.

زیرنویس هر عکس شامل؛ نام عکاس، مکان و زمان خلق اثر می‌شود که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی درج شده است.

کتاب “خرمشهر، حماسه مقاومت” (خرمشهر، ملحمه المقاومه/Khoramshahr Epicof Resistance) به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی و اداره کل تبلیغات و مراکز فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در قطع رحلی و ۳۸۹ صفحه و با شمارگان ۳هزار نسخه و بهای ۳۲۰هزار ریال منتشر شده است.‌

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.