عکس های تهران در «تجربه تهران»

الهام صالح/دوربین.نت: «تهران تنش اش هم سرد است و هم گرم، تهران تن اش نه سرد است و نه گرم. تهران می سوزد یا من سردام است؟ تهران تن اش هم مال همه است و هم مال هیچ کس. تهران تن اش نه مال کسی است و نه مال هیچ کس. تهران مال کیست؟»

این ها بخشی از مطلب «تن تهران» به قلم «مهران مهاجر» است که در سی و ششمین فصلنامه «حرفه هنرمند» ویژه نامه تجربه تهران منتشر شده است.

این ویژه نامه همان طور که از نامش پیداست، به موضوع تهران اختصاص دارد. این که تهران را در ذیل کدام مفهوم، کدام محور، کدام سئوال اصلی ببینیم؟ می خواهیم از چه زاویه ای و با چه ابزار تئوریکی به تهران نگاه کنیم؟ پرسش هایی است که سبب شده تا این ویژه نامه با این موضوع منتشر شود.

در «تجربه تهران» می توان تصاویری را که عکاسان از تهران به ثبت رسانده اند مشاهده کرد. مراسم «سلام در پیشگاه محمدحسن میرزا» که زمان ثبت آن حدود ۱۰۴ سال پیش است، عکس برج آزادی از مجموعه «سرباز و آزادی»، «میدان ولی عصر در دهه ۴۰»، «خانه ها و زندگی ها» و «فیل های مخصوص ناصرالدین شاه»، برخی از تصاویری است که در این شماره از «حرفه هنرمند» ارائه شده است.

شماره سی و ششم حرفه هنرمند، عکس هایی از «میثم محفوظ»، «مهران مهاجر»، «نسرین طالبی»، «شیرین علی آبادی»، «آرش اکبری»، «ثمیلا امیرابراهیمی» و «شادی ملک»، را دربرمی گیرد. برخی از این افراد، در کنار عکس های خود، مطالبی را نیز با موضوع تهران به رشته تحریر درآورده اند. «مجید اخگر»، یکی از این افراد است. او در «چند صحنه از تهران»، تصاویری از تهران را بین سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۸۳ در قالب کلمات به تصویر کشیده:«خیابان ورکش، بالاتر از امجدیه/ صبح است. خیابان ورکش همان سکون و آرامش همیشگی خود را دارد. چند فدراسیون ورزشی کم رفت و آمد، استخری سرپوشیده، کوچه های پهن و آرامی که از آن منشعب شده اند و در حال حاضر کسی در آنها نیست، و دیوارهای طولانی و پیاده رو باریکی که هر چند متر یک بار با درخت یا درختچه ای نقطه گذاری شده است.»

سی و ششمین شماره از نشریه حرفه هنرمند، ویژه بهار ۱۳۹۰ را می توانید از کیوسک های مطبوعات تهیه کنید.

«شهریار توکلی»، صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه «حرفه هنرمند» و «شمیم مستقیمی»، دبیر «تجربه تهران» است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.