علی فریدونی: اشهدم را گفتم و از هواپیماربا عکس انداختم

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی برنا، «علی فریدونی» یکی از هفت هنرمندی است که نمایشگاه آثار او در خانه هنرمندان و در بخش جنبی سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشته شده است.
فریدونی درباره آثار عکس به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه «هفت هنر، هفت هنرمند» به خبرنگار برنا گفت:«۳۲ قطعه عکس در چهار مجموعه و ۲ تک عکس به نمایش درآمده است. ۲ مجموعه عکس مربوط به ۲ واقعه هواپیماربایی سال ۱۳۶۳ است.»
وی افزود:«یک مجموعه‌ مربوط به هواپیمای ربوده شده فرانسوی است که در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و در نهایت پس از ۴ روز ماجراجویی و آزادی گروگان‌ها با انفجار هواپیما پایان یافت. عکس معروف زمان انفجار را تنها عکاس ایرانی ثبت کرد و ایرنا آن را ۳ هزار دلار به مجله نیوزویک فروخت و نیوزویک آن را به صورت انحصاری در تمام مجلات دنیا منتشر کرد و در نوع خود پرتیراژترین عکس شد.»
این عکاس درباره مجموعه عکس هواپیمای ربوده شده کویتی نیز توضیح داد:«گروگان‌گیری مسافران این هواپیما ۶ روز به طول کشید و هر روز ماجرای خاص خود را داشت و روز نیز دوم منجر به کشتن دو تن از مسافران شد. گفتند اگر خواسته‌هایمان برآورده نشود بقیه مسافران را هم می‌کشیم. یک تصویربردار به محل حادثه دعوت کردند. من داوطلب شدم و آن عکس معروف را از گروگان گیر گرفتم.»
وی عنوان کرد:«زمانی که رفتم بالا اسلحه را پشت سرم گذاشتند. ابتدا ایجاد اعتماد کردم و بعد اشهدم را گفتم و با ترفندی توانستم دو فریم عکس با لنز واید بگیرم. بعد هم موقع خروج لگدی به من زدند. عکس تاریخی و پرتیراژ شد و تایم هم آن را در صفحات اصلی خود چاپ کرد.»
علی فریدونی، درباره مجموعه ۴ عکسی ارتحال امام نیز گفت:«یکی از عکس‌ها با عنوان «عاشقانه‌های رهبر فقید» در یونسکو منتشر و برنده شد. عکس، ثبت لحظه‌ای است که تابوت حضرت امام (ره) را بلند می‌کنند و برای لحظه‌ای مردم احساساتی و از تپه‌ها سرازیر می‌شوند. این عکس بین ۱۲ هزار عکس برنده شد.»
وی عنوان کرد:«دو تک عکس دیگر در این نمایشگاه به نمایش درآمده است که یکی از آن‌ها تبادل آزادگان معلول ایرانی و عراقی و عکس بسیار احساسی شده است و دیگری با عنوان «او هنوز زنده است» واقعه موشکباران خزانه بخارایی و نجات یک زن پس از ۴۸ ساعت از زیر آوار را نشان می‌دهد. این عکس مدال صلیب سرخ جهانی، جایزه دوربین حرفه‌ای و دیپلم افتخار صلیب سرخ را به دست آورده و جزو ۵ عکس برتر دنیا شناخته شده است.»
این نمایشگاه تا ۷ اسفند در خانه هنرمندان برپاست.
علی فریدونی از سال ۱۳۴۸ عکاسی را آغاز کرده است. او در سال ۵۶ به استخدام خبرگزاری ایرنا (پارس سابق) درآمد و در طول مدت ۸ سال دفاع مقدس، حدود ۳۳ ماه در ۲۳ عملیات حضور داشت و بیش از ۲۰ هزار فریم عکس از جبهه‌های مختلف جنگ ایران و عراق ثبت کرده است. او در طول فعالیت عکاسی‌اش در ۱۸ مسابقه عکاسی شرکت کرده و حائز جوایز متعدد داخلی و خارجی شده است. فریدونی ۲ ماه قبل بازنشسته خبرگزاری ایرنا شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.