از دوربین.نت انرژی گرفتم

آخرین کارگاه چهارمین جشنواره دوربین.نت توسط «حسین فاطمی» برگزار شد. او که سال ۱۳۸۳ با عکاسی برای خبرگزاری فارس، کار عکاسی خبری خود را آغاز کرد، در ابتدای این جلسه، گفت:«من از دوربین.نت انرژی گرفتم، اما یک مشکل وجود دارد، کارگاه های آموزشی یک طرفه است. سئوالی مطرح نمی شود. در این جلسه، سئوال بپرسید و انتقاد کنید.»

وی سپس پیکان انتقاد خود را به سوی عکاسان خبری نشانه رفت و از آن ها خواست تا کار و مشغله را برای نگرفتن عکس های غیر خبری بهانه نکنند. نداشتن کتاب عکس در ایران، نقطه ضعفی بود که فاطمی به آن اشاره کرد. او درباره علت این اتفاق توضیح داد:«ما عکاسان خبری ایرانی از کنار بسیاری موضوع ها به راحتی عبور می کنیم. عکاسان خارجی هم برای گرفتن ویزا مشکل دارند.»

او منتظر رخ دادن اتفاقات ماندن و عکاسی کردن را نادرست دانست و گفت:«اگر منتظر لحظه باشیم، باید بیست سال صبر کنیم.» عکاسی از اتفاقاتی که در مکان های دورافتاده رخ می دهد، موضوعی بود که سخنران جلسه به آن اشاره کرد. یکی از این موضوعات که فاطمی از آن عکاسی کرده، عروسی در اقوام مختلف ایران است. او بر عکاسی داستانی تاکید داشت و نسبت به عکس های عکاسان دوربین. نت انتقادی را مطرح کرد. این انتقاد، به عکس های تکراری ارسال شده به جشنواره بازمی گشت. او این تفکر را که چون خیلی ها از یک موضوع عکاسی کرده اند، ما عکاسی نکنیم، اشتباه دانست و استفاده از قلم و کاغذ و یادداشت برداری را به عنوان یکی از ملزومات کار عکاس نام برد.

سپس عکس هایی که فاطمی از مراسم عروسی ایل قشقایی گرفته بود، به نمایش درآمد. فاطمی ضمن نمایش عکس ها از عکاسان شرکت کننده در جلسه خواست تا هنگام عکاسی به اقوام و مراسم آن ها احترام بگذارند. توصیه بعدی او برقراری ارتباط با عکاسان و فیلمبرداران عروسی برای سهولت در عکاسی بود.

عکس هایی از مراسم عروسی کردها، کلات نادری، ترکمن ها و عکس های دریاچه ارومیه، در ادامه این جلسه به نمایش درآمد.

پایان بخش این جلسه، نمایش عکس هایی بود که فاطمی از افغانستان گرفته بود.

 

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

  1. مرتضی موسوی

    با سلام .

    اقای فاطمی من فکر میکنم شما انقدر تجربه کافی ندارید .و در ضمن شما چند سال پیش در مجله عکس مصاحبه کرده بودید وعکاسان روزنامه ها را تنبل معرفی کرده در صورتی که شما حتی نمدانید حرفه ای یعنی چی ان زمان در خبر گزاری فارس بودید وکیلوئی گزارش تصویری مگذاشتید هنگام عکاسی کردن ۲ cf دو گیگ پر میکردید واز ۲۰۰۰ فریم عکاسی ۳۰ را گزارش تصویری میداید فکر مکنم زود است که شما نظر بدهید ان زمان وقتی مگفتم بچه ها دوربین دات نت را درست کردن شما مگفتی اونهم که بدرد نمخورد شما نان را به نرخ روز می خورید من از شما خواهش میکنم زیاد راجب عکاسی نظر ندهید .

    با تشکر مرتضی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.