عکاسان دوربین.نت آیین های عزاداری عاشورا و تاسوعا را به تصویر کشیدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: عکاسان مطرح کشوری با حضور در شهر نمونه گردشگری مجن شاهرود، آیین های عزاداری مردم این شهر در ایام تاسوعا و عاشورا را به تصویر کشیدند.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود، “حمید یزدانی” اظهار داشت:۲۰ تن از عکاسان آژانس عکس خبری ایران (دوربین دات نت) با حضور در شهر مجن این رویداد تاریخی را ثبت کردند.

وی گفت: گروه عکاسان آژانس عکس خبری ایران با هدف مستند سازی و ثبت داشته های فرهنگی و مذهبی مناطق مختلف ایران، این بار به شاهرود سفر  کردند تا صحنه های عزاداری پرشور مردم مجن را به تصویر کشیده و به سایر هموطنان معرفی کنند.

یزدانی با بیان اینکه شهرستان شاهرود و به ویژه شهر مجن دارای جلوه های پرشور معنوی عزاداری در ماه محرم است، گفت: این آیین ها قابلیت معرفی در سطح کشوری را دارد.

وی با اشاره به اینکه در شهر مجن امکان پذیرایی از گردشگران مذهبی فراهم شده است، افزود: اوج مراسم سوگواری مردم شهر مجن در روز عاشورا جلوه می کند و مراسم نخل گردانی، حمل علم و پرچم، حرکت نمادین کاروان اُسرا، طفلان مسلم، ذوالجناح و … از دیگر آیین های معمول در این روز است که زنان و دختران با قرار گرفتن بر روی بام خانه ها نظاره گر اجرای مراسم بوده و اشک ماتم می ریزند.

شهر پلکانی مجن در ۳۳ کیلومتری غرب شاهرود همه ساله در ایام محرم میزبان هزاران تن از عزاداران حسینی و گردشگران مذهبی از اقصی نقاط کشور به ویژه شاهرود و گرگان است.

مجن دارای چند تکیه به نام های تکیه بالا (قلعه)، پایین (مرکزی)، سادات، ملاگوهر و ذوالجناح و نیز تعدادی منبرخانه است که از چند روز مانده به ماه محرم غبارروبی و سیاهپوش می شود. از شب اوّل ماه محرم نیز در صحن دو حسینیه بزرگ مجن یعنی بالا و پایین مقارن با غروب آفتاب مراسمی با شکوهی به نام چِلچِلا (دعائی موسوم به دعای چهلچراغ) با حضور خادمان و انبوه عزاداران برپا می شود. آیینِ چِلچِلا به همراه آیین نخل گردانی مُجن را می توان از نمونه های پیشنهادی جهت ثبت در فهرست میراث معنوی ملّی و جهانی بر شمرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.