شرایط عکاسی مطبوعاتی از چهره افراد بررسی شد

دومین جلسه کارگاه “بررسی مسائل حقوقی عکاسی مطبوعاتی”با حضور کامبیز نوروزی حقوق دان و تنی چند از عکاسان فعال مطبوعاتی خبرگزاری های داخلی و خارجی و روزنامه ها در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران ، در این کارگاه کامبیز نوروزی از حقوقدان های کشور با دسته بندی افراد به عام و خاص گفت: چهره افراد عام جزء حریم خصوصی است و عکس برداری از این قبیل اشخاص نیازمند اجازه صریح و یا ضمنی است. اجازه ضمنی عکاس شامل مجموعه عوامل حاکم بر عکس مانند حالت چهره شخص, واکنش وی به عکاس و موقعیت دوربین است.وی افزود عکاسان اجازه دارند در موقعیت ها و مکان های عمومی همچون تظاهرات, مسابقات ورزشی, مراسم عزاداری و مناسبت هایی از این قبیل, از چهره افراد عکاسی کنند.
نوروزی گفت:افراد خاص ، افراد منتخب رسمی و یا غیر رسمی جامعه هستند که به منزلت های خاص یا شهرت دست یافته اند که رئیس جمهور, نمایندگان مجلس، شهردار، وزرای کابینه، ورزشکاران، خوانندگان و هنرپیشه ها از نمونه های این قشر محسوب می شوند.
نوروزی اشاره کرد:حریم خصوصی افراد خاص از افراد عام کوچک تر است و عکاسان می توانند بدون اجازه در بیشتر مکان ها از افراد خاص عکاسی کنند. چهره افراد خاص همچون ستارگان سینما , نویسندگان مشهور و رجال سیاسی جزء حریم خصوصی محسوب نمی شود.
کامبیز نوروزی به عکاسی از چهره افراد عام در شرایط استثنایی اشاره کرد و گفت: گرفتن عکس چهره افراد در مواردی که نفع عمومی اقتضاء می کند بلامانع است. شایسته است عکاسان مطبوعاتی علاوه بر رعایت موازین حقوقی در انجام وظیفه حرفه ای خود تا حد امکان ، شئون اخلاقی عمومی جامعه را رعایت کنند.
براساس این گزارش در این جلسه عکاسان با نمایش عکس های خود, مباحث حقوقی عکاسی از چهره افراد را بررسی کردند.
گفتنی است در این نشست عکاسان خبرگزاری ایسنا ، فارس ، مهر ، ایرنا ، برنا ، آباکا ، ورلد نیوز پیکچرز ، فرانس پرس ، یونایتدپرس و روزنامه جام جم حضور داشتند.
شایان ذکر است انجمن صنفی عکاسان مطبوعات در صدد است به منظور ارتقای سطح فرهنگی عکاسی مطبوعاتی و معرفی بهتر این حرفه، کارگاه های آموزشی بیشتری را با مشارکت عکاسان برگزار کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.