عکس های ایده محور به یکباره خلق نمی شوند

عطیه رحیمی فرد / پژمان دادخواه از اهمیت ایده پردازی در عکاسی در سیزدهمین جشنواری خبری دوربین.نت صحبت کرد.
وی شروع صحبت خود را با سه سوال آغاز کرد: آیا عکاسی فقط تکنیک است؟ ضرورت ایده پردازی در عکاسی چیست؟ چه عواملی باعث متمایز شدن یک عکس می شود؟
عکس های ایده محور معمولا در اکثر موارد کاربردی نیستند و برای مقصود خاصی خلق نمی شوند بلکه یک بیان شخصی و ذهنی عکاس از سوژه یا اتفاق است.
عکاسی ایده محور درگیر محتوا هستند از یک جریان و عمل فکر شده طبعیت می کند و در یک لحظه اتفاق نمی افتد پیش از آنکه ابژه ها و ایده ها را بیان کند آنها را عکاسی می کنند.

وی در ادامه گفت: ذهنیت عکاس نسبت به رخداد اطرافش اهمیت دارد انچه عکس را متفاوت می کند دانش اوست.
عکاس برای پیدایش ایده خود از علوم مختلف می تواند استفاده کند. در عکاسی ایده محور عکاسی فراتر از دوربین حرکت می کند و ابزار عکاس در اختیار ایده او قرار می گیرد. انتخاب های عکاس در اختیار و راستای ایده اوست که باید به دقت صورت گیرد. (چه شیوه عکاسی کنیم-چه تکنیکی و چگونه چاپ کنیم و کجا انتشار بدهیم)

دادخواه گفت: عکس های ایده محور به یکبار خلق نمی شود و دارای یک جریان فکر شده هستند و عکاس براساس آن طرح فکری شروع به عکاسی می کند. خاستگاه ایده ها، فردی هستند و آنچه باعث ماندگاری آن می شود فردیت آن است. عکس های ایده محور معمولا در مجموعه عکس مشاهده می کنیم و به سختی می توان آن را با تک عکس نشان بدهیم، تک عکس برشی از یک ایده است. مسائل فنی و تکنیک ها شرط لازم عکاسی ایده محور است اما شرط کافی نیست، ایده، تفکر شرط کافی آن است. رد پای عکاس در آثار آن مشخص است و از حال و هوای آن می تواند صاحب اثر را شناخت.

مخاطب شما هم در فرآیند معنا آفرینی مشارکت می کند
وی در ادامه بیان کرد: در تاریخ هنر، هنر همیشه آزاد و رها بوده است. به هیچ وجه از نوآوری نترسید و از نقد نترسید. بیان متفاوت عکاس از اتفاق ها و رخدادها باعث آفرینش آن هنر می شود و از موضوعات ساده یک امر بزرگ به نمایش می گذارد. هنرمند باید دقیق ببیند، هنر توام با توقف ذهنی است. این نوآوری و ایده عکاس و نگاه او و جایگاهش است که یک اثر را متفاوت می کند بخشی از اعتبار عکاس پیشرو بودن او در ایده های جدید است. در راستای ایده نوع و مدل چاپ عکس را مشخص می شود، مکان ارائه اثر می تواند بخشی از ایده آن باشد.

وی گفت: ایده ها از مطالعه های زیاد عکاس و تجربه های فردی عکاس شکل می گیرد. بعد از شکل گیری ایده در ذهن، باید یک برسی درباره بکر بودن ایده بکنیم و اینکه شرایط و امکانات به اجرا در آوردن آن را داریم. عنوان باعث هویت بخشی در اثر می شود و مخاطب را درگیر می کند، باعث تمایز آثار از همه می شود.

وی در پایان با نشان دادن چند عکس از بیانیه گفت: بیانیه یا اسیتمنت در واقع متنی که مکمل اثر است و ایده ها را می توان در آن مطرح کرد، چرایی و چگونگی شکل گرفتن ایده در آن مطرح می گردد. هنرمند باید همیشه دغدغه داشت باشد هنرمندانه فکر و زندگی کند.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.