آناهیتا قبائیان: علاقمند به دیده شدن کار جدید هستم

آناهیتا قبائیان مدیر گالری راه ابریشم درباره نمایشگاه اختصاصی عکس در سیزدهمین جشنواره دوربین.نت صحبت کرد.
گالری راه ابرایشم بیش از ١٧ سال است که فعالیت می کند با آقای کیارستمی و جلالی و خانم شادی قدیریان همکاری داشتیم. ما در گالری هر چیزی که در زمینه عکاسی هنر(چیدمان) بوده نشان داده ایم البته تولید عکاسی هنری آنقدر زیاد نیست که ١٢ ماه گالری پر کند.

وی گفت: امروزه عکاسی مطبوعاتی و مستند در ایران، حتی بهتر از عکاسی هنری حرکت می کند و جلو می رود اما مسئله این است، جایگاه عکاسی مستند و مطبوعات چطور ممکن است در گالری باشد؟
گالری جایی است که توسط شخص خاص به وجود آمده و باید برای پرداخت هزینه ها پول در بیاورد همزمان با این مسائل که برای ما مطرح بود، کم کم در دنیا بحث حضور عکاسی مستند در گالری ها مطرح شد و ما متوجه شدیم. پس این شرایط فقط برای ما نیست. بعدها شرایطی پیش آمد که ما توانستیم با گروه هایی از جمله پودیوم و شید و عکاس های مستند کار کنیم.

او در ادامه گفت: در حال حاضر در موزه عکس الیزه در شهر لوزان یک نمایشگاهی برپا شده از مجموعه عکس های شخصی که جایزه موزه الیزه را برده است که این شخص یک عکاس مطبوعاتی است به نام برودمن که حدود سه سال از جنگ سوریه عکاسی کرده است. جایزه موزه الیزه تا قبل از این به عکس های هنری تعلق می گرفت. این یک اتفاق خیلی مهمی است که در جامعه بین المللی در حال رخ دادن است.

با وجود فعالیتی که در این ١٧ سال انجام داده ام، این بخش از هنر (عکاسی) به طور کامل جا نیافتاده است، حتی اگر در حراج تهران هم مشاهده کنید درصد کمی از عکس نسبت به نقاشی و مجسمه خریداری می شود یا عکسی انتخاب می شود که فرد بتواند روی دیوار خانه نصب کند، مسئله رنج آوری است که با وجود این فعالیت ها نتوانستیم آن را جا بیاندازیم.

عکس مستند امروزه کم از عکس هنری ندارد

قبائیان گفت: اولین مسئله ای که باعث می شود گالری نتواند نمایشگاه مستند، خبری برگزار کند بودجه مالی است. گالری هیچ وقت نمی تواند بودجه در اختیار عکاس قرار بدهد، گالری ها فقط فضا، نور و پذیرایی را در اختیار عکاس قرار می دهند و چاپ و قاب و پرزنت عکس ها به عهده عکاس است، از نظر مالی این مسئله همیشه مشکل بوده است، خوب عکاس های هنری به دلیل اینکه امکان فروش عکس را دارند بحث چاپ و قاب براشون راحت تر است. برخلاف چیزی که سال های اول بود، پرزنتیشن عکس ها روز به روز حرفه ای تر و جذاب تر می شود و لابراتور ها تعدادشان زیادتر شده است و تکنیک های جدید به ایران آمده است به تبع هزینه ها هم بالا می رود و عکاس خبری هم نمی تواند هزینه آن را پرداخت کند.

عکس یک هنر سنتی ایرانی نیست و گالری هم همینطور است کل این قضیه یک چیزی است که از خارج گرفته ایم.

او در ادامه گفت: خارج از ایران مسابقات زیادی برای عکاس های خبری وجود دارد. موزه ها هم شروع به نشان دادن عکس خبری کرده اند، مدارس و دانشگاه هایی که عکاسی درس می دهند خیلی بیشتر دانشجوها را همراهی می کنند و امکانات در اختیار آن ها می گذارند سعی می کنند کارهای آنها را نشان دهند و کتاب چاپ کنند در کل شرایط خارج از کشور از ایران خیلی بهتر است. عکاس خبری از جایی نمی تواند مطلع شود که اگر بخواهد ارتباطی با یک گالری برقرار کند در واقع به چه شکل باید باشد؟ به چه شکل کارهایش را چاپ کند؟ چه جوری به گالری ببرد؟ درباره چه موضوعی باید حرف بزند؟ این ها مسائلی است که باید بیشتر روی آن کار شود. بخش خبری و مستند عکاسی امروز شاید خیلی بهتر از بخش هنری ما باشد اما با بن بست بودجه رو به رو هستند.

نمایشگاه هایی که داخل موزه ها در خارج ایران برگزار می شود و جایزه های که به این بخش تعلق می گیرد شاید بشارت خوبی باشد، شاید در آینده ما هم بتوانیم این همکاری بین گالری و عکاس داشته باشیم. او بیان کرد:مسئله فروش نرفتن عکس های خبری و مستند خیلی بغرنج است و روز به روز دارد وزنه اش بیشتر می شود . امروز دنیای عکاسی خیلی رقابتی است، اکثر عکس ها و موضوعات و سوژه های تکراری است اما مستند بخشی از عکاسی است که فرد به دنبالش می رود و هر روز آن را تغییر می دهد در واقع عکاسی همین است، وقتی به سابقه ی عکاس های معروف نگاه می کنیم می بینم یک راهی مخصوص خودشان را رفتند و موفق شده اند.

علاقمند به دیده شدن کار جدید هستم

یک گالری نمی تواند فقط کم تجربه ها را معرفی کند بلکه باید از پیشکسوت ها هم بتواند، کار بگذارد من معتقدم پیشکسوت ها باید کمک کنند و جوان ترها را جمع کنند کارهایشان را معرفی کنند، گالری زیاد نمی تواند کاری در این زمینه انجام دهد. در ایران یک عکاس باید شانس بیاورد که بتواند همه مراحل (موضوع جدید باشد، کادر بندی و تکنیک داشته باشد، چگونه عکس هایش را چاپ کند، چگونه تبلیغ کند، کی عکسش را بخرد) طی کند.

وی در پایان گفت: در خارج از ایران دانشجویان عکاسی ترم به ترم نمایشگاه گروهی می گذارند کم کم اسمشون بزرگ می شود و بعد از پایان دانشگاه، بخاطر اسمی که بدست آوردند گالری ها با آن کار می کنند، عکاس باید تلاش کنند راه خود را پیدا کند از طریق نمایشگاه های که مدارس و فرهنگسراها برگزار می کنند حتی بعضی از شهر ها به یک تخصص معروف هستند. در جنوب فرانسه شهر آرل شهر عکاسی است. امکانات مختلف برای عکاسی قرار می دهند جایزه برای عکاس هست جایزه برای کریتور هست، فرصت ایجاد می کنند. الان هزینه برگزاری نمایشگاه انفرادی زیاد است باید عکاس ها جمع شوند و پروژه گروهی پیشنهاد بدهند، هزینه ها خیلی کاهش پیدا می کند.

خارج از ایران تعداد گالری ها زیادتر است و مسئولیت ها مشخص شده است و بیشتر پیشنهاد از سمت گالری به فرد داده می شود، چون فرد در دوران دانشجویی، خودش را نشان داده است.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.