جاوید نیکپور: کار گروهی نیاز به ساختار مشخص دارد

عطیه رحیمی فرد / جاوید نیک پور عکاس ورزشی در سیزدهمین جشنواره خبری دوربین.نت با رضا جلالی درباره نقش کارگروهی در عکاسی صحبت کرد.

– چی شد که عکاسی خبری رو انتخاب کردی؟

جاوید نیکپور: باوجود ده سال سابقه عکاسی ورزشی، بر حسب اتفاق به این شاخه از عکاسی ورود کردم هرچند که تلاش کردم در زمینه نوآوری و خلاقیت داشته باشم.

– باوجود اینکه عکاسی کار فردی هست چطور می شه کار گروهی کرد؟

جاوید نیکپور: کارگروهی در هر شاخه ای تعاریف خاص خودش را داره اما دانستن تعاریف ها و به کار بستن آن در عکاسی خیلی کمک می کند. هرچند که کار گروهی در ایران معنا ندارد چون افراد تشنه تحسین و پیشرفت فردی هستند و همین تفاوت های فردی باعث اختلاف نظر بین اعضا گروه می گردد

– انتقاد ناپذیری یکی از دلایل ناموفق بودن کار گروهی است؟

جاوید نیکپور : بله انتقاد ناپذیری هم هست اماکار گروهی با تیم ورک فرق دارد،ا فراد در کارگروهی به هم وابسته هستند اما در تیم ورک مکمل هم هستند و انتخاب دقیق افراد در زمینه تاثیرگذار تر هست ما ابتدا باید نقش ها را تعریف کنیم و بعد اهداف بلند مدت و کوتاه مدت گروه را، بعد با توجه به اون اعضای گروه را انتخاب کنیم تا اختلاف نظرها به حداقل برسد. آزمون و خطا کردن در این زمینه باعث یک دست شدن تجربیات افراد گروه و در نتیجه پیشرفت و رشد گروه می شه.

– ساختار گروهی به چه صورته؟

جاوید نیکپور : اولین قدم در ایجاد ساختار، تعریف گروه و اهداف بلند مدت اون هست و ساختار گروهی عکاسی سه زیر مجموعه ۱- آژانس عکس ۲- خبرگزاری ۳- مجلات و مطبوعات است و ساختار آژانس عکس از سردبیر عکس، ادیتور، دبیر عکس شهرستان، مبانی فروش عکس تشکیل می شه و گروه برای رشد بیشتر باید تبدیل به آژانس عکس گردد.

– آیا سلیقه افراد گروه باعث رسیدن به یک استایل مشخص می شه؟

جاوید نیکپور : با گذشت زمان با وجود نگاه شخصی عکاس، گروه به یک استایل و نگاه جمعی دست پیدا می کنه که مشخصه اون گروه می شه. و با ارتباط برقرار کردن با گروهای دیگه نقاط ضعف خود را برطرف و با ایده جدید و به روز آشنا می شه.

– چشم انداز گروه پودیوم چیه؟

جاوید نیکپور:در گروه پودیوم هدف اصلی عکاسی بود اما با گذشت زمان به دنبال ایجاد ساختار برای تبدیل شدن به یک آژانس عکس هست و چشم انداز آینده گروه رو در تبدیل شدن به آژانس عکس بین المللی همراه با برگزاری ایونت هاو جشنواره های داخلی و خارجی می بینم.

– چه خطری گروه رو در حال حاضر تهدید می کنه؟

جاوید نیکپور : تنها خطری که در حال حاضر گروه پودیوم را تهدید می کنه اسپانسر هست، ما تونستیم مشکلات اولیه گروه را حل کنیم تنها برای به اجرا در آرودن ایده های گروه به اسپانسر نیاز داریم.

– ایا گروه پودیوم تاثیرگذار بوده؟

جاوید نیکپور : بله بازخورد نمایشگاه دوم به ما این گفت که تاثیر کار گروهی به مراتب بیشتر از کار فردی هست و صحبت گروهی باعث رشد سوژه های فردی می شه هرچند دغدغه شخصی عکاس خیلی مهمه و باید موضوع درگیر بشه و براش مهم باشه به مخاطب چی می گه.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

+ عکس های گفتگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.