فراخوان جشنواره هنر ایران


جشنواره هنر ایران یک رویداد تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی است که به صورت اکسپو برای هنرمندان و با اهداف مشخصی عمل می کند. از ویژگی های بارز این رویداد می توان به نوع نگاه در انتخاب آثار برگزیده در بخش داوری و مردمی اشاره کرد. بخشی از هدف مورد نظر این رویداد معرفی هنرهای تجسمی و هنرمندان معاصر فعال آن به عموم مردم است به همین روی و با توجه به باوری که بر سلیقه جمعی وجود دارد بخش برگزیده مردمی ایجاد شده است، تا بتوان فاصله جامعه را با هنرهای تجسمی به حداقل رساند و مطمئن شد انس بیشتری با رشته های تجسمی مانند نقاشی و عکاسی در جامعه ایجاد می شود، چرا که اغلب مردم تنها وابستگان هنر را متاسفانه بخش های سینمایی و تلویزیونی می دانند و کمتر توجهی به هنرهای تجسمی چه در حوزه های عمومی و چه در حوزه های تخصصی دارند، حتی گاها نسبت به المان های شهری و مجسمه هایی که در محیط های مختلف نصب شده است هم بی تفاوت شده اند. این امر نشان می دهد که میزان نفوذ هنرهای تجسمی در افکار عمومی بسیار پایین است و عده بسیار کم و محدودی هستند که به صورت واقعی هنر معاصر را می شناسند یا حتی یکبار برای نزدیک شدن به آن تلاش کرده اند.

نمایش آثار برگزیده در قلب هنر جهان – پاریس
آثار برگزیده علاوه بر نمایش در گالری علیها در تهران به مدت دو هفته پیاپی، نقاشی و عکاسی در خانه فرهنگ پاریس به نمایش در خواهند آمد. در واقع انتخاب پاریس تنها به عنوان یک مقصد فرهنگی و هنری نبوده است، بلکه به دلیل سرمایه گذاری این کشور بر روی رشته های تجسمی به دلیل جذب هنرمندان معاصر و همین طور برگزاری رویداد های فرهنگی و هنری متنوع است که پر رنگ شدن آنها تنها با حضور هنرمندان مختلف از کشور های مختلف میسر است. بسیاری از کشورهای اروپایی مانند اتریش، ایتالیا، سوئد و حتی ترکیه هم به دنبال این سیاست در مورد هنرهای تجسمی به خصوص عکاسان و نقاشان بوده اند و برخی هم مانند امارات در این امر به حدی پیشرفت کرده اند که گالری های متعدد تاسیس شده و حراج های بین المللی آنها از سایرین پیشی گرفته است. دسترسی محدود این کشورها به هنر معاصر ایران و وجود استعداد های ناب هنری در ایران دلیل اهمیت حضور در آرت فیر ها و فستیوال های هنری می باشد.

معرفی جشنواره هنر ایران
روند برگزاری به این صورت است که هنرمندان آثاری را در زمینه های نقاشی، عکاسی و آثار ایجاد شده با روش های دیجیتال به صورت آنلاین برای وب سایت جشنواره ارسال می کنند، برای ارسال آثار زمانی در حدود یک ماه در نظر گرفته شده است، سپس این آثار توسط مردم با استفاده از ساز و کار وابسته به ربات رای گیری جشنواره در تلگرام، داوری می شوند و با توجه به تعداد رای های هر اثر نفرات برگزیده مردمی انتخاب می شوند، از این مرحله به بعد سایت بر روی هنرمندان جهت ارسال آثار بسته خواهد شد و تیم های داوری به صورت مستقل از پنل های خود آثار برگزیده را انتخاب می کنند، آثاری که بالاترین امتیاز را از مجموع امتیاز های داده شده توسط داوران کسب کنند، به عنوان برگزیدگان داوری معرفی خواهند شد.
با توجه به اینکه هنرهای تجسمی ایران بر خلاف سایر کشور های جهان نسبت به سینما و تلویزیون، از اقبال عمومی کمتری برخوردار است، به اشتراک گذاری و دیده شدن آثار، با هدف ایجاد حداقل اشتیاق برای بررسی عکاسی و نقاشی، برای همگان رسالتی اجتماعی به حساب می آید تا با فرهنگ این سبک از هنر، آشنایی بیشتری ایجاد کرده و میزان نفوذپذیری هنرهای تجسمی معاصر کشور را، بالا ببرد.
شرکت در جشنواره هنر ایران بدون محدودیت موضوع و سبک می باشد، برای مثال یک عکاس می تواند با سبک های مختلف مانند پورتره، طبیعت، مستند اجتماعی و یا حتی اسمان شب آثارش را برای جشنواره ارسال کند. هر تیم داوری برای انتخاب، مستقل از سایرین معیارهایی را برای سنجش در نظر گرفته است.

اهداف کلی جشنواره
کشف استعدادها و نخبگان هنری
ایجاد فضایی برای نمایش و ارائه آثار فاخر ایرانی در سطح بین المللی
معرفی نسل جوان و ایجاد راهی برای حضور در بخش های فعال هنری
ایجاد بستری برای دیده شدن هنرمندان در شهرهایی با دسترسی کمتر
نمایش مستقیم آثار هنرمندان در گالری های معتبر به واسطه نفوذ جشنواره در بحث داوری
امکان حتمی دیده شدن آثار ارسالی توسط کارشناسان گالری های برجسته کشور
معرفی هنرهای تجسمی به افراد بیشتری در جامعه که فعال هنری نیستند

متن فراخوان
شرکت در نخستین دوره جشنواره هنر ایران برای تمامی هنرمندن نقاش و عکاس ایرانی فارغ از سبک و موضوع، آزاد است.
اندازه آثار: عرض و طول کل اثر نباید از یک متر تجاوز کرده و همین طور نباید کوچک تر از سی سانتیمتر باشد، این محدودیت به دلیل مشکلات پستی و نمایشی ایجاد شده است.
هزینه های چاپ، قاب و ارسال آثار بر عهده هنرمند است.
آثار میان رشته ای: منظور از دو رشته نقاشی و عکاسی، کلیه سبک‌ها و میان رشته‌های این دو حوزه اعم از دیجتال و غیر دیجیتال است. در مورد آثار بین رشته‌ای مانند نقاشی خط، تا زمانی که عنصر نقاشی زیر پوشش خط نرفته و کار به عنوان یک اثر خوشنویسی صرف به شمار نرود، در حوزه نقاشی داوری می‌شود.
آثاری مانند خوشنویسی صرف، مجسمه، آثاری که بر روی مدیوم هایی خاص مانند استیل، آینه، شیشه، دستبافی و امثال آنها کار شده اند، در این جشنواره به دلیل محدودیت های پستی به خارج از کشور قابل پذیرش نیستند.

فروش آثار
هیچ اقدامی در رابطه با فروش مربوط به جشنواره نیست و اگر در هر یک از گالری ها خریداری برای اثر یافت شود قیمت توافقی و بنابر نظر کارشناسان گالری خواهد بود.

کپی رایت
اصالت تصاویر آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بر عهده هنرمند بوده و چنانچه خلاف آن اثبات شود، هنرمند مورد نظر از ادامه شرکت در کلیه دوره‌های جشنواره هنر ایران محروم خواهد شد. همین طور اگر این اصالت پس از انتخاب به عنوان برگزیده مورد سوال قرار گیرد مانند رویداد های مهم بزرگ دنیا که مدال ورزشکار پس از اثبات دوپینگ پس گرفته خواهد شد، همه اعتبارات از هنرمند مذکور سلب می گردد.

عدم داوری
اگر فرایند ثبت نام و تصاویر ارسالی همخوان با شرایط فراخوان نباشد، امکان شرکت در داوری وجود نخواد داشت.

ثبت نام
ثبت نام توسط فرم جشنواره با حروف فارسی برای بخش هایی مانند نام، نام خانوادگی و توضیح اثر انجام شود. استفاده از حروف انگلیسی ممکن است اما پیشنهاد نمی شود.

ارسال آثار برای دبیرخانه
توجه داشته باشید پس از انتخاب به عنوان برگزیده ، اثر نقاشی و عکاسی حتما باید بر روی کانواس با کیفیت، قابل قبول از نظر استاندارد های اروپا پرینت شده و در زمان معین در اختیار جشنواره جهت نمایش در گالری ها قرار گیرد. شرایط برای برگزیدگان کاملا توضیح داده خواهد شد.
جشنواره اکیدا هیچ مسئولیت و اقدامی برای درخواست ویزای آرتیست نخواهد داشت.

تقویم جشنواره هنر ایران
آغاز ثبت نام و دریافت تصویر آثار: ۲۰ آبان تا ۱۷ آذر – تمدید نخواهد شد
داوری هیئت داوران: ۱۸ آذر تا ۲۸ آذر
ارسال آثار منتخب برای نمایش: ۲ دی تا ۸ دی
روز اهدای تندیس: ۱۱ دی
نمایش آثار نقاشی در گالری علیها: ۱۵ تا ۲۱ دی
نمایش آثار عکاسی در گالری علیها: ۲۲ تا ۲۸ دی
ارسال آثار به فرانسه: ۳۰ دی تا ۱۸ بهمن
نمایش آثار برگزیده در خانه فرهنگ پاریس: ۲۴ بهمن تا ۱۵ اسفند

آدرس وب سایت جشنواره هنر ایران

خانه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.