«شرح یک عکس» از شب حادثه در روزنامه همشهری کلید خورد

ساتیار امامی با مستند «شرح یک عکس» متقاضی حضور در بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت شد؛ مستندی که یک روز پس از حادثه تروریستی مجلس کلید خورده است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ساتیار امامی پیرامون ساخت این مستند توضیح داد: دغدغه اصلی من برای ساخت این فیلم، داستان عکس یکی از عکاسان حاضر در حادثه بود؛ هر چند برای ساخت فیلم و گره‌گشایی برای مخاطب باید تمامی جوانب را در نظر می‌گرفتم.
وی در خصوص چگونگی شکل‌گیری این سوژه گفت: من دبیر عکس روزنامه همشهری هستم و در آن روز همکارانم را در روزنامه آفیش کرده بودیم تا در محل حادثه حاضر شوند. یکی از کارمندان مجلس از آشنایان قدیمی بنده است و پس از شنیدن موضوع تماسی با ایشان برقرار کردم و جویای احوالشان شدم. همان زمان متوجه شدم که آن روز درگیر داستان نجات عماد (همان کودک معروف نجات یافته در مجلس) هستند و بلافاصله همکارانم در گروه حوادث روزنامه همشهری را در جریان این موضوع گذاشتم. دوستان یک گزارش از این اتفاق در روزنامه منتشر کردند و فیلمبرداری اولیه مستند من هم از همان شب در روزنامه و هنگام صفحه‌بندی آغاز شد.
امامی ادامه داد: حضور عکاسان حاضر در روز حادثه و روایت آنها از این حادثه مهم، خانواده عماد و حاشیه‌های حضورشان در مجلس و مشکلات بیماری عماد و در نهایت روایت کارمندان مجلس از لحظه نجات عماد و مادرش، سه بخشی بود که در این فیلم برای من اهمیت داشت.
وی با اشاره به این که از دو سازمانی که مرتبط با قصه فیلم او بوده‌اند درخواست کمک کرده است، اظهار کرد: من از وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی درخواست کمک کردم اما آن‌ها با من همکاری نکردند. زمانی که نسخه اولیه فیلم آماده شد، فیلم را برای مسوولان این دو سازمان نمایش دادم که در نهایت پس از تماشای آن نسخه، فردای آن روز مجوز فیلمبرداری در مجلس به من داده شد.
این عکاس پیشکسوت درباره روند تولید مستند «شرح یک عکس» توضیح داد: تا هفته گذشته مشغول فیلمبرداری سکانس پایانی در مجلس بودیم. البته من برای تولید این مستند عوامل حرفه‌ای نداشتم و تصویربرداری و صدابرداری بخش‌های گزارشی و گفتگو‌ها را شخصاً به عهده داشتم، اما برای صحنه‌های مستند فیلم از روز حادثه که همکارانم آن جا حضور داشتند، از فیلم‌های همین همکاران استفاده کردم. البته تلاش کردم از تصاویر آرشیوی حادثه تروریستی مجلس که در فضاهای تلگرام دیده شده بود، کمتر استفاده کنم.
گفتنی است که در صورت پذیرفته شدن از سوی هیات انتخاب، مستند «شرح یک عکس» برای نخستین بار روی پرده سینماحقیقت خواهد رفت.
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.