نمایشگاه گروهی «سوگ در قاب» در زنجان

نمایشگاه گروهی عکسهای عاشورایی با عنوان «سوگ در قاب» از روز شنبه ۶ آبان ۹۶ در گالری هنر فرهنگسرای امام خمینی زنجان گشایش می یابد.
در این نمایشگاه که شهرام نجفی،پویا بیات،سیده نیلوفر محمودیان،حسین نظری،مهرداد فتحی حضور دارند،۳۰ اثر به صورت چاپ شده و با ابعاد ۳۰*۴۰ و شصت اثر به صورت دیجیتالی و در قالب مولتی مدیا در معرض دید بازدید کنندگان قرار خواهد گرفت.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است:
عکاسی بازگشت و نگاه به دنیاست
عکاسی پی نشانه‌های حضور است، حضور هستی؛
 و از این راه به گفت‌و‌گو با دنیا بر می‌خیزد و در این گفت‌و‌گو به حضور دیگری واقف می‌شویم و هم خود را می‌شناسیم.
 «سوگ در قاب»تلاشی است برای حضور در دنیایی در نزدیکی ما که وجودش و حضورش از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است.
این روزها همه جا عطر محرم پیچیده است و هنرمندان نیز برای آن‌که از قافله ارادتمندان حسینی عقب نمانند، تمام تلاش خویش را می‌کنند تا به سهم خویش در جهت اعتلای فرهنگ حسینی قدم بردارند؛ موضوعی که با توجه به کارکرد هنر و میزان تاثیرگذاری آن شاید وظیفه ایشان را سخت‌تر بنماید.
عکاسی به واسطه آن‌که یکی از سریع‌ترین رسانه‌‌ها در انتقال پیام به شمار می‌رود و از سویی دیگر یکی از فراگیرترین این رسانه‌‌هاست شاید نقش اساسی‌تر و سهم بیشتری در این حوزه هنر عاشورایی داشته باشد و عکاس عاشورایی وظیفه‌ای بس بیشتر.
عاشورا در طول تاریخ همواره محملی برای اندیشه‌ورزی در باره ماهیت آزادگی و حق‌طلبگی در میان مردم و هنرمندان هر دوره بوده است و از سویی دیگر، بحث عاطفی آن در میان مردم محل بروز بی‌شمار احساسات و عواطف پاک و بی‌آلایش بوده که در این میان دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای عکاسی نیز به شمار می‌رود.
موضوعی که به واسطه این عوامل عکاسی از آن را بسیار سخت جلوه می‌دهد، از سویی عکاس خود دچار درگیری با این احساسات می‌شود و از سویی دیگر او موظف است که عمق این رویداد را از دریچه دوربین خود به دنیا بنماید.
فرصت کوتاهی که هر ساله برای عکاسان در به تصویر کشیدن تصاویر عاشورایی وجود دارد، یکی دیگر از مواردی است که عکاسی از عاشورا را با توجه به ویژگی‌‌های خاص خود متفاوت جلوه می‌دهد .
گشایش: شنبه ۶ آبان ماه – ساعت ۱۸
بازدید از این نمایشگاه تا ۱۱ آبان ماه ۹۶ از ساعت  ۴ تا ۸ عصر
گالری هنر فرهنگسرای امام خمینی زنجان
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.