با حضور فخرالدین فخرالدینی «عصری با فخر عکاسی ایران» برگزار شد


نشست تخصصی عکاسی پرتره با حضور استاد فخرالدین فخرالدینی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.
در این نشست که با استقبال مناسبی از سوی عکاسان پیشکسوت و علاقمندان عکاسی و اعضای انجمن عکاسان رشت برگزار شد، استاد فخرالدینی ۴۰ قطعه از برترین و موفق ترین آثار عکاسی شان را که در طول شش دهه گذشته عکاسی کرده بودند به نمایش گذاشتند.
کارشناس مجری این برنامه «مهدی سروری» مدیرمسئول رسانه تخصصی پایگاه عکس چیلیک ، پیش از حضور استاد فخرالدینی در جایگاه نسبت به عکاسی پرتره و ضرورت پرداختن به این شاخه از عکاسی به دلیل نیاز به ثبت صحیح و معرفی اصولی مشاهیر به اهالی جامعه و نسل های بعد، نکاتی را برای حاضرین در سالن بیان کردند و از فخرالدین فخرالدینی به عنوان عکاسی یاد کرد که به واقع فخر عکاسی پرتره ایران هستند. عکاسی که با تعریفی صحیح از نحوه خدمت عکاس هنرمند به آحاد جامعه، زمان و مکان را به خوبی شناخت و علاقمندی و تخصص خود را وقف ثبت نماهایی ظریف از چهره مشاهیر فرهنگ و هنر و ادب کرد.
سروری در بخش دیگری از تعریف و نیاز به عکاسان پرتره در سطح جامعه، به یوسف کارش عکاس مشهور ارمنی کانادایی اشاره کرد. عکاسی که در حوزه جهانی، عکاس بسیاری از پرتره های خاص از نامدارانی چون: وینستون چرچیل، مادر ترزا، آلربت انیشتین، فیدل کاسترو، جان اف کندی و محمدعلی کلی و … بوده و با نگارش نامه خطاب به فخرالدین فخرالدینی از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می کند.
کارشناس مجری برنامه همزمان با پخش نماهنگ هایی از شخصیت و شیوه عملکرد استاد فخرالدینی در محل آتلیه اش، آرزو کرد: ای کاش! در هر استان از کشورمان، یک فخرالدین داشتیم تا فخرالدین ها بتوانند مشاهیر و بزرگان را شناسایی و صحیح ترین روش عکاسی را در بیان پرتره های شخصیت شناسانه داشته باشند.

سپس استاد فخرالدینی با حضور در جایگاه از دست اندرکاران و برگزارکنندگان برنامه تشکر کرد و اینگونه برنامه ها را نیاز روحی جوانان مستعد دانست.
صاحب دو جلد کتاب «عکس های فخرالدین فخرالدینی » دقت و صداقت را در ضمن استمرار عاشقانه در هنر عکاسی ضامن موفقیت هر علاقمندی دانست و یادآور شد: امروز که به شصت و چندسال سابقه و عملکرد عکاسی ام نگاه می کنم ذره ای از آنچه انجام داده ام پشیمان نیستم و افسوس! که عمر بشر کوتاه است و نمی توان در این راه سعی بیشتری را صرف کرد.
استاد فخرالدینی با اشاره به ویژگی های شناخت و نحوه ی برقراری ارتباط با انسان ها به ویژه شخصیت حساس هنرمندان در عکاسی ، به ایجاد امنیت روانی در محیط آتلیه عکاسی و تامین شرایطی راحت برای دستیابی به روحیات و شخصیت انسان ها، اشاره کرد و گفت: بسیاری از اَمر و نهی ها و دستورالعمل هایی که عکاسان این شاخه به موضوع خود می دهند و می گویند، در واقع همان دلایلی است که مانع برون ریز ویژگی درونی شخص و نمود خصایص فرد در چهره و در نهایت در عکس می شود.
مهندس سیدمهدی تقوی ، مدیرعامل شرکت رنگ سیستم و نماینده رسمی محصولات ایلفورد و هنسل در ایران نیز ضمن حضور در جایگاه ، در تایید رعایت اصول فنی شناخت نور و بکارگیری صحیح تجهیزات عکاسی توسط استاد ، تاکید کرد: مَردی که شصت سال از عمرش را با نور در عکاسی فیلمی و بکارگیری صحیح ترین اصول نورپردازی در عکاسی چهره پشت سر گذاشت هنوز هم با وجود سالها تجربه برای عکاسی از یک رُخ دیگر، باز هم مثل روز اول، نورسنج دست می گیرد و فلاش متری می کند تا احتمال خطای فنّی را به حداقل برساند و همین یک نشانه کافی است که بدانیم امروز در برابر چه کسی قرار گرفته ایم.
مهندس تقوی با بیان ویژگی های فیلم و کاغذ ایلفورد به عنوان مایحتاجی که سالها در لابراتوار ظهور و چاپ توسط استاد بکار گرفته شد به نقش کیفیت در ارایه اثر هنری هم اشاراتی داشت و ارایه را نهایی ترین مرحله در سطح کار و تعیین رتبه از سوی بیننده و مخاطب دانست.
سروری در ادامه برنامه از مهارت استاد در امر نقاشی به سبک رئال هم یاد می کند که کمتر به آن در محافل هنری پرداخته شده است و تاثیری که این مهارت به اشکال گوناگونی در نگاه عکاسانه ی استاد گذاشته است.

عکس هایی از چهره مفاخر فرهنگ و هنر و ادب ایران همچون: پروفسور محسن هشترودی، عزت ا.. انتظامی، هوشنگ ابتهاج(سایه)، مسعود معصومی، حسین بهزاد، محمدعلی کشاورز، محمود فرشچیان، هادی شفائیه، علی تجویدی، احمد عبادی، محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، سعید نفیسی، محمود دولت آبادی، اصغر بیچاره(ژوله)، لوریس چکناواریان، احمد شاملو، سیمین بهبهانی، آیدین آغداشلو، یدا.. کابلی خوانساری، غلامحسن امیرخانی، هابیل علی اُف، بهرام بیضایی، سیدمحمدحسین بهجت تبریزی(شهریار)، فرهاد فخرالدینی، فریدون مشیری، مرتضی ممیز، نصرت کریمی، هوشنگ مرادی کرمانی، و… از جمله شخصیت هایی بود که استاد فخرالدین فخرالدینی با تشریح و توضیح و بیان ویژگی های نوری هر عکس برای حاضرین نمایش داد و تشریح کرد.
الوند رضازاده ریاست انجمن عکاسان رشت هم در نهایت برنامه با تقدیر از میهمانان و عکاسان برنامه، با اهدای لوح سپاس از استاد فخرالدین فخرالدینی، مهشید امینی(همسر استاد)، مهدی سروری و مهدی تقوی از تلاش و همکاری شان در برگزاری این نشست تخصصی تقدیر کرد.
امضای عکس چهره هوشنگ ابتهاج(سایه)، شاعر نامدار گیلانی توسط عکاس این عکس و اهدای این اثر به دفتر انجمن عکاسان رشت و همچنین امضای پوستر این نشست توسط پیشکسوتان و اساتید حاضر در نشست از دیگر برنامه های این نشست تخصصی و صمیمانه بود.

در این برنامه اساتید و پیشکسوتانی چون: ابراهیم دِرَوی، انوش نصر، محمود بدر طالعی، حمید میرزایی، حسین جمالپور، سیدفاضل افشاریان و ریحانه ناصح (همسر عکاس فقید مسعود پورجعفری) و دکتر حسن پور حضور داشتند.
پایان بخش برنامه ی « عصری با فخر عکاسی ایران » ثبت عکس گروهی عکاسان و اساتید و پیشکسوتان و علاقمندان با استاد فخرالدینی و دیگر میهمانان این نشست تخصصی بود.

عکس ها: علی(پویا) یوسفی و مریم گیتی نژاد

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.