حضور عکاسان ایرانی در پنجمین گردهمایی عکاسی فیاپ در چین

فوتومیتینگ فیاپ در کشور چین پس از ۱۷ روز برگزاری در ۱۹ آگوست ۲۰۱۷ همزمان با روز جهانی عکاسی به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی دفتر فیاپ در ایران، فوتومیتینگ فدراسیون بین المللی هنر عکاسی به عنوان یک رویداد بین المللی که هر ۲ سال یکبار به میزبانی یکی از کشورهای عضو فیاپ برگزار می شود، روز گذشته با حضور ۴۵۰ عکاس از بیش از ۵۰ کشور جهان در چین به کار خود پایان داد. این رویداد بزرگ به المپیک عکاسی شهرت دارد.

در این رویداد بین المللی، علی سامعی، نماینده فیاپ در ایران به همراه سه عکاس ایرانی به نام های سعید عرب زاده، فرزاد حمیدی منش و سهند بادلی حضور داشتند و همچنین در حاشیه این رویداد، مجمع عمومی سالانه فدراسیون بین المللی هنر عکاسی با حضور نماینده کشورمان برگزار شد.

قرار است آثار ۴ عکاس ایرانی حاضر در این رویداد به همراه آثار ۱۱ عکاس مطرح بین المللی در نمایشگاهی در ایران در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

در طول برگزاری این گردهمایی چندین نمایشگاه عکس در محل موزه هنرهای شاندونگ و سایر موزه های چین برگزار شد که از جمله آنها می توان به نمایشگاه عکس های گنجینه اساتید فیاپ و نمایشگاه ۱۵۵ اثر اورژینال یوسف کارش به عنوان استاد پرتره جهان اشاره کرد. در این نمایشگاه عکس های معروف یوسف کارش از وینستون چرچیل، ارنست همیگوی، پابلو پیکاسو، آلبرت انیشتین و فیدل کاسترو به نمایش در آمد.

همچنین عکاسان با طی ۳ هزار کیلومتر ضمن بازدید از شهرهای مختلف استان شاندونگ چین به عکاسی از مناطق مختلف این استان از جمله معبد کنفسیوس و کوه تای اقدام کردند. استان شاندونگ با جمعیت ۹۸ میلیونی و به مرکزیت شهر جینان یکی از مهمترین استان های چین است که در ساحل دریای زرد قرار دارد.

از دیگر برنامه های این گردهمایی امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان میراث فرهنگی چین و فیاپ و اعلام کوه تای به عنوان نخستین سایت عکاسی فیاپ می باشد. بر اساس این تفاهمنامه کوه و معبد تای در سایت فیاپ به عنوان سایت عکاسی جهانی و مکان مورد توصیه فیاپ برای عکاسی در چین معرفی می شود و تمامی اعضای فیاپ می توانند بصورت رایگان از این مکان بازدید و عکاسی کنند.

همچنین در این رویداد و با حضور نمایندگان فیاپ، وزارت فرهنگ چین و شرکت های حامی فوتومیتینگ ۲۰۱۷، سازمان همکاری بین المللی عکاسی راه ابریشم تاسیس شد. این سازمان برای پاسداشت جاده ابریشم، افزایش تعاملات بین المللی فرهنگی و آشنایی با تمدن های جاده راه ابریشم آغاز به کار کرده است.

شایان ذکر است که ۶ خرداد ۹۶ مرکز نمایشگاه های فیاپ در ایران توسط دکتر ریکاردو بوسی، رئیس فیاپ از ایتالیا و رومین نرو، مسؤول جشنواره های فیاپ از لوگزامبورگ ، مهمانانی از سفارت های مختلف و هنرمندان ایرانی در محل گالری ایده پارسی در تهران افتتاح شد.

فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ)، به عنوان تنها مؤسسه بین المللی در زمینه عکاسی که از طرف یونسکو به رسمیت شناخته شده است در سال ۱۹۴۶ پایه گذاری شد و از آن سال تاکنون واسطه ای برای برقراری ارتباط بین مؤسسات ملی عکاسی در کشورهای مختلف جهان بوده است. این فدراسیون به عنوان عضو اجرایی با مؤسسات ملی عکاسی در سراسر جهان همکاری نزدیک دارد که تعداد آنها به بیش از ۹۰ مؤسسه ملی در ۵ قاره می رسد؛ در حال حاضر تنها نماینده رسمی فیاپ در ایران کلوپ عکس فوکوس (FPC) است.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.