نمایشگاه عکس «خدا کند انگورها برسند» در بوشهر


«خدا کند انگورها برسند» روایت‌گر بخشی از تناقض پرفاصله رنگ و رنج در افغانستان است. برای دمی درنگ کنیم و با هم نظاره‌گر عکسهای سیدحسین حسینی  در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر باشیم.

عکاس جوان و خوش‌ذوق این نمایشگاه رنج سفر به کشوری جنگ‌زده را به جان خریده تا عکسهایش روایت‌ کند زندگی مردمانی را که به‌قول خودش سرخط خبرهای مرگند.این تصاویر طی سالهای ۹۴ و ۹۵ به ثبت رسیده است.

در بیانیه این نمایشگاه سیدحسین حسینی می‌گوید: «به تصویر‌کشیدن «زندگی» مردمانی که سرخطِ خبرهای «مرگ»اند، کار دشواری است و اگر تلخ بیاندیشم، جهدى بى‌حاصل. جغرافیاى زندگیشان چنان به مرگ پیوند خورده، که تمیز این دو از هم، با همه‌ تضادشان، سخت و دشوار است. افغانها بر بسترِ فاجعه به زندگی برخاسته‌اند و این تصویرى سورئال را رقم زده، تصویری که نشان‌گر اوجِ «زندگی‌خواهی» آنان است. در پشت تیترهای انفجار و مرگ، صفحات دیگرى از زندگى مردان و زنان افغان ورق مى‌خورد. هنوز می‌شود جاده ابریشم را تا قلب مهمان‌نوازشان جستجو کرد. گویش آهنگین درى، شاعرانگى را زنده نگاه داشته و عشق میان خواهران و برادران تنى‌مان همچنان می‌تپد.

‎در قابها و لحظه‌هایی که ثبت کرده‌ام، سعی ‌من بر روایتِ بی‌طرفانه بخشى از این تناقض پر فاصله است؛ تناقضِ رنگ و رنج. براى لحظه‌ای رنج و رنگ جای خود را تغییر می‌دهند و تماشاى دقیق زندگیشان، همچون پرسه‌زدن در میان این قا‌ها، صبوری می‌خواهد.

می‌بینم‌، می‌فهمم‌، روایت می‌کنم و در دل امید می‌پرورانم که:

‎خدا کند انگورها برسند/‎جهان مست شود/تلو تلو بخورند خیابان ها

به شانه هم بزنند رییس جمهورها و گداها/مرزها مست شوند

‎برای لحظه‌ای/‎تفنگ‌ها یادشان برود دریدن را

‎کاردها یادشان برود/‎بریدن را/‎قلم‌ها آتش را

‎آتش‌بس بنویسند./‎خدا کند کوه ها به هم برسند

‎مستی به اشیاء سرایت کند/‎پنجره‌‌ها/‎دیوارها را بشکنند…/خدا کند انگورها برسند»

این نمایشگاه با حمایت انجمن سینمای جوان استان بوشهر، در تاریخ ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه جاری از ساعت ۱۸ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.