عهدی میان عکاسان و رشادت آتش‌نشان‌ها شکل گرفته بود…

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ضمن تقدیر از تلاش عکاسان خبری خود، تأسف و همدردی خود را با جامعه آتش‌نشانان ایران‏، خانواده‌های داغدیده این حادثه و مردم عزادار اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی این انجمن، در مطلبی که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی امروز (شنبه، ۹ بهمن‌ماه) منتشر کرده، آمده است: «آتش‌نشانی شغل نیست، عشق است، انتخابی است برای از خود گذشتن، برای ایثار و برای ماندگاری در قلب و یاد مردم سرزمین‌ات.

خبر کوتاه بود، ساختمان پلاسکو آتش گرفت. حادثه‌ای که با گذشت چند ساعت به فاجعه‌ای به وسعت تمام شهر بدل شد. ساختمان کهنه پلاسکو در حالی فروریخت که آتش‌نشان از جان گذشته تا آخرین لحظات در تلاش برای مهار غول آتشی بودند که در دلش ماندند و در یادها جاودانه شدند.

خبر، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تمام جامعه را درنوردید. اخبار، اخبار خوبی نبود. لحظه به لحظه بر انبوه شایعات افزوده می‌شد. شایعاتی که بر جان خانواده‌ها و مردم دل‌نگران آتش می‌زد.

دامنه شایعات هر لحظه گسترده‌تر می‌شد و این‌بار بیش از پیش نزدیک شده بود، شایعات از ماندن چند عکاس خبری زیر آوار غول چندهزار تُنی پلاسکو حکایت می‌کرد. عکاسی خبری شغل نیست، عشق می‌خواهد، درست مثل آتش‌نشانی. انتخابی است میان بی‌تفاوتی و احساس مسؤولیت، احساس مسؤولیتی که تا پای جانت باید بدان پایبند بمانی.

شماره‌ها با نگرانی گرفته می‌شد و با اندک تعللی در پاسخگویی از آن سوی خط، دل‌ها از هراس گذر خبر از مرز شایعه به حقیقت، بی‌تاب می‌شد. عکاسان خبری، راویان بی‌ادعایی که همچون گذشته براساس رسالت‌شان، در این حادثه نیز بی‌مهابا در تلاش بودند، حالا خود جزیی از خبر شده بودند. اندکی بعد اما خبر تکذیب شد و این از سویی خوشحال‌کننده بود، اما از سویی دیگر، یاد آتش‌نشانان گمنامی که جان دیگران را بر جان خود ارجح می‌دارند، داغ دل‌ها را تازه می‌کرد و روح و جان را در سکوتی سخت و عمیق فرو می‌برد که چه جوانانی را از دست دادیم که تا آخرین ثانیه‌ها کمک‌های‌شان را نه‌تنها از مردم و کسبه و مال و دارایی‌های آن‌ها که از خبرنگاران و عکاسان حاضر در طبقات نیز دریغ نکردند.

گویی عهد و پیمان نانوشته‌ای میان عکاسان خبری و رشادت جوانان جان‌فشان آتش‌نشان شکل گرفته بود. عکاسان خبری لرزش شانه‌ها و اشک چشمان‌شان را پشت دوربین‌ها پنهان کردند تا راوی رشادتی باشند که در تاریخ این سرزمین بی‌مثال نبوده است، لحظه‌هایی را ثبت کنند که دیدن و ثبتش، شهامت و جسارت می‌خواهد. همچون گذشته که عکاسان خبری پیشکسوت، رشادت مردان مرد این خاک را در جبهه‌ها تصویر کردند، این بار شاگردان و فرزندان خلف آن‌ها رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های مردان مرد امروز را به تصویر کشیدند. تلاشی بی‌وقفه که شانه به شانه امدادگران و آتش‌نشانان پیش می‌رفت، گویی همه‌شان از دردهایی مشترک در رنج‌اند. اما این رنج‌ها، بی‌مهری‌ها و برخوردهای برخاسته از بی‌تجربگی مدیریتی مدیران بحران، خللی در عزم عکاسان برای پوشش و مستندسازی تلاش هم‌پیمانان آتش‌نشان وارد نمی‌کرد، بلکه آنان را مصمم‌تر از پیش، به میدان نبرد آدم و آهن و آتش برمی‌گرداند تا مشاهدات خود را بی‌واسطه و به دور از شایعات و تایید و تکذیب‌ها، با مردم نگران و خانواده‌های داغدیده سهیم شوند و رشادت جوانان شهید و همرزمان حاضرشان را ثبت کنند.

تصاویر نصب‌شده در سطح شهر‏، عکس‌های منتشرشده بر خروجی خبرگزاری‌ها و صفحات نخست روزنامه‌های داخلی و نشریات خارجی تاکیدی بود بر تلاش عکاسان خبری که با وجود همه موانع، کمبود امکانات و تجهیزات ایمنی از هیچ تلاشی برای رساندن تصویر رشادت‌های جوانان و شیرمردان آتش‌نشان به چشم و گوش ایرانیان و جهانیان دریغ نکردند.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ضمن تقدیر از تلاش و همت همکاران عکاس خبری خود که از لحظه‌های آغازین این اتفاق تلخ و جان‌سوز با خلوص نیت و بی‌توجه به شایعات و بازی‌های سیاسی و با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی همراه و همگام آتش‌نشانان به رسالت خود عمل کردند؛ تأسف و همدردی خود را با جامعه آتش‌نشانان ایران‏، خانواده‌های داغدیده این حادثه و مردم عزادار اعلام می‌دارد.»

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.