عکاس باشی، ماندگار می شوی

احسان رأفتی داریان، همشهری جوان / با فراگیر و محبوب شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام خیلی ها با انتشار عکس هایشان و دریافت انواع لایک در تعداد مختلف به این باور رسیدند که عکاس شده اند به همین دلیل خیلی هایشان حتی در پروفایلشان کلمه عکاس یا عکاس آزاد را هم اضافه کردند.
بعد از مدتی دیدند که عکاس شدن با دوربین تلفن همراه برایشان خوب نیست و شاید خیلی اهمیت داده نمی شوند به همین دلیل هر طور شده تصمیم بر این گرفته شد که دوربین حرفه ای خریداری شود و هر چه لنز دوربین، بزرگتر باشد طرف عکاس تر است به طوری که حتی طنزی در جامعه شکل گرفت که اینقدر که در ایران عکاس داریم ژاپن دوربین تولید نکرده است.
این طور شد که پدیده عکاسان اینستاگرام شکل گرفت و عکاسان اینستاگرامی در تمامی برنامه های مختلف خودشان را جای دادند به طوری که در حتی در جشنواره فیلم فجر این کلمه نقل و نبات عکاسان بود که فلانی عکاس اینستاگرام است.

البته عکاسان اینستاگرام خوب می دانند که کدام برنامه لایک بیشتری دارد و بیشتر سمت سوپراستارها و بازیگرای معروف می روند چون هم بازیگر مورد علاقه شان را از نزدیک می بینند، هم لایک بیشتری دارد، هم طرفداران آن بازیگر را جذب می کنند و فالوئر بیشتر و معروف شدن و …

سالیان قبل عکاسان پیشکوست عنوان می کنند در مهم ترین برنامه ای که برگزار می شد نهایت ۴ عکاس بودیم که در سال های اخیر روز به روز به تعداد این عکاسان اضافه شد.
البته اضافه شدن چند برابری روزنامه ها، خبرگزاری ها، سایت های خبری و انواع و اقسام سایت های مختلف نیز باعث شد تعداد عکاسان روز به روز زیاد شود به طوری که در یک نشست خبری برای فیلم «فروشنده» بیش از ۳۰۰ عکاس از روزنامه ها، خبرگزاری ها و شبکه محترم اینستاگرام در این برنامه حضور داشته باشند.

زیاد شدن عکاس های متفرقه (بدون رسانه رسمی) صدای عکاسان خبرگزاری ها که وظیفه شان تولید عکس های خبری متفاوت در روز است را درآورده و گاهی به بحث و جدل در برنامه ها می رسد.
البته به نظرم این تعداد زیاد عکاس خیلی ام بد نیست و شاید کمک به جامعه عکاسی و دیده شدن عکس در جامعه باشد.
اصولا هر چه عکس بیشتر منتشر شود، بیشتر دیده شود، مردم با عکس و عکاسی بیشتر آشنا می شوند. برایشان عکس در زندگی مهم تر می شود حتی بعضی از مردم کارشناس عکس شده اند و در جاهایی در مورد عکس نظر می دهند و ایرادهایش را می گیرند پس به راحتی می توانند بعد از مدتی فرق بین عکاس خوب و عکاس بد را تشخیص دهند و بیشتر به سمت عکاس خوب تمایل پیدا کنند.
از طرفی عطش کسانی که حاشیه های عکاسی را اهمیت می دهند مثلا سعی می کنند از طریق عکاسی بازیگر مورد علاقه شان را از نزدیک ببینند، لایک های بیشتری بگیرند، پولدار شوند، معروف شوند، در تئاتر و کنسرت و اکران خصوصی فلان فیلم باشند و … می خوابد و می روند سراغ کاری دیگر یا در همان سطح باقی می مانند.

و معمولا کسانی می مانند که عشق و علاقه شان عکاسی است و به کاری دیگری جز عکاسی فکر نمی کنند و این عکاس ها که عکس هایشان معرف شان است با عکس هایشان می توانند سالیان سال در ذهن مردم بمانند و فراموش نکنیم که مردم ما با توجه به این که روزانه در کمترین حالت در اینستاگرام صدها عکس می بینند خودشان بهترین اشخاص هستند برای ماندگار کردن کسانی که عکس های بهتری می گیرند.

چاپ شده در هفته نامه همشهری جوان
شماره ۵۸۲، صفحه ۳۰

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.