گزارش پایان ششمین جشن تصویر سال

 فارس: مراسم پایانی ششمین جشن تصویر سال روز گذشته با اجرای فاطمه معتمدآریا در خانه هنرمندان برگزار شد.
این مراسم که بنا بود در ساعت ۱۴:۳۰ روز گذشته با حضور هنرمندان و عکاسان در مقابل در ورودی خانه هنرمندان آغاز شود در ساعت ۱۶ با گرفتن عکس یادگاری ششمین دوره تصویرسال شروع شد. سپس حاضران در مراسم برای اعطای جوایز در دو سالن بتهوون و ناصری جمع شدند و مراسم با پخش فیلمی کوتاه از سهند صمدیان و ساسان توکلی فارسانی که مروری بر ۵ تصویر سال گذشته بود آغاز شد.
فاطمه معتمدآریا مجری این مراسم ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم دلیل حضور خود را در این جشن اضافه شدن بخش رقابتی آن دانست.
در ادامه سیف‌الله صمدیان دبیر تصویر سال با حضور بر روی صحنه یکی از علل تداوم جشن تصویر سال را غیر رقابتی بودن آن دانست و به حضور فاطمه معتمدآریا در این جشن به عنوان مجری اشاره کرد و گفت: خانم معتمدآریا ضمن توجه و علاقه ویژه‌ای که به جامعه هنری و هنرمندان دارند، یکی از دوستان محسن رسول‌اف بودند که شاید دلیل حضور ایشان در این جشن بخش محسن‌ رسول‌اف باشد.
صمدیان با اشاره به این که امسال تعداد آثار رسیده به تصویرسال چندین برابر سال‌های گذشته بوده است، اظهار داشت: ما مجبور بودیم تصویر سال را در یک تاریخ مشخص شده برگزار کنیم و با وجود مشکلاتی که برای خود من پیش آمد هم بنا شد هر طور که امکانش هست جشن را برگزار کنیم. در حدود ۳۵ هزار عدد عکس به تصویر سال ارسال شد و فضای خانه هنرمندان دیگر جوابگوی نمایش این حجم انبوه نبود.
وی ادامه داد: من شخصا نسبت به چیدمان سال‌های پیش حس غیرحرفه‌ای بودن داشتم و دیدم اگر امسال هم بخواهیم مانند سال‌های پیش عکس‌ها را به نمایش بگذاریم سقف‌ها هم پر از عکس خواهند شد.
نمایش آثار در تصویر سال امسال به روش دیجیتال و اسلاید شو به همراه موسیقی انتخابی توسط فردین خلعتبری بود و بازدیدکنندگان می‌بایست آثار را از تلویزیون‌های نصب شده مشاهده می‌کردند.
صمدیان در ادامه از نارضایتی اکثریت مخاطبان از نحوه نمایش آثار سخن گفت و با برشمردن تعدادی از محاسن این روش افزود: ما از بین هر ۱۰۰ عکس ۳ عکس را انتخاب کردیم و در حدود ۱۲۰۰ عکس را در قالب اسلایدشو به نمایش گذاشتیم. یکی از فوایدی که این روش داشت این بود که عده‌ای مجبور شدند کارهای دیگران را هم ببینند. این روش کاملا منحصر به فرد بود و تا جایی که من اطلاع دارم در ماه گذشته در گالری تیت لندن چنین روشی با کیفیت پایین‌تری اجرا شده است.

*جایزه محسن رسول اف

خانواده محسن رسول‌اف عکاس کشته شده در سانحه هوایی بنیادی را به نام او و در حمایت از کارهای فرهنگی و هنری ایران به ویژه جوانان زیر ۲۵ سال در شهریور ماه امسال تاسیس کردند. این بنیاد امسال با حمایت از تصویر سال جوایز بخش هنرمندان زیر ۲۵ سال را بر عهده داشت و در بخش فیلم، گرافیک، کاریکاتور، عکس جوایزی را اهدا کرد. در بخش فیلم بهترین اثر از نگاه داوران این جشنواره به عاطفه خادم الرضایی برای فیلم رؤیای یک سنجاقک توسط کامبوزیا پرتوی اهدا شد.
سمانه حاج رضایی با اثر «برق رسانی به مردم محروم» در بخش گرافیک به داوری قباد شیوا، مجید عباسی و ابراهیم حقیقی تندیس رسول‌اف را از آن خود کرد.
در بخش کاریکاتور شاهین کلانتری به عنوان نفر برتر شناخته شد. مریم زندی، نصرالله کسراییان و آلفرد یعقوب زاده داوران بخش عکس بابک کاظمی را در بخش نگاهی دیگر، نازنین پیر محمدی را در بخش هنر و هنرمندان، مونا هوبه فکر را در بخش عکاسی خبری، نعیم احمدی را در بخش ورزشی و بابک بردبار را در بخش مستند اجتماعی به عنوان نفر برگزیده انتخاب کردند.
شهرداری تهران امسال با همکاری تصویر سال بخشی را با عنوان ورزش در محلات تهران برگزار کرد که پیام پارسایی، محمد نیکوحرف، و امیر طلایی به عنوان برگزیدگان این بخش انتخاب شدند و به هر یک از آن‌ها به ترتیب ۵، ۲ و ۱ سکه طلا تعلق گرفت. داوران این بخش علی کاوه، علی رهبر، حسن شکریان و احمد طلایی بودند.
ششمین تصویر سال در انتها با نمایش فیلم‌های برگزیده دیوار، ماه و ماهی، نقل گردآفرید و رویای یک سنجاقک خاتمه یافت.

* برگزیدگان:

*در بخش جشنواره‌ فیلم تصویر هنرمند
با تقدیر از فراز صیادی برای فیلم انیمیشن “من” و آرش فایض برای فیلم “دیوار” ،هیأت داوران این بخش محمود کلاری، کامبوزیا پرتوی و محمد شیروانی برگزیدگان را بدین شرح معرفی کردند:
۱- عاطفه خادم‌الرضا (نفر اول برای فیلم “رویای سنجاقک”،۲- هادی آفریده / دیپلم افتخار برای فیلم “نقل گرد آفرید”،۳- باران توجهی / دیپلم افتخار برای فیلم “انیمیشن ماه و ماهی”

*در بخش عکاسی
هیئت داوران متشکل از نصراله کسرائیان، مریم زندی، آلفرد یعقوب‌زاده برگزیدگان را در بخش‌های مختلف معرفی کردند:

برگزیدگان عکاسی خبری:
با تقدیر از حسام بختیاری،باقر نصیر، سامان اقوامی،لادن شیرمرد، محمد فاطمی، سمانه غلام‌نژاد و محسن رضایی برگزیدگان بخش عکاسی خبری: ۱- مونا هوبه فکر (نفر اول) ،۲- حمید سعیدی (دیپلم افتخار)،۳- فضیلت سوخکیان (دیپلم افتخار) معرفی شدند.

برگزیدگان عکاسی مستند اجتماعی
با تقدیر از۱- محمدجواد مقیمی،۲- مونا هوبه‌فکر،۳- محمد شاه‌حسینی ۴- مجید عسگری‌پور،۵- محمد سینایی‌پور،۶- سارا ساسانی،۷- حمید نجفی،۸- محمدحسین نیکوحرف ماهر ۹- مریم تخت‌کشیان، برگزیدگان بدین شرح معرفی شدند:۱- بابک بردبار (نفر اول)،۲- علیرضا صوت‌اکبر (دیپلم افتخار)،۳- محمد خیرخواه (دیپلم افتخار).

برگزیدگان عکاسی ورزشی
با تقدیر از۱- بابک بردبار،۲- محمدرضا دهداری،۳- علی محمدی،۴- مونا هوبه فکر،۲- حمید سعیدی،۶- روشن نوروزی،۷- حسین گلپا، برگزیدگان:۱- نعیم احمدی (نفر اول)،۲- سامان اقوامی (دیپلم افتخار)،۳- مریم مجد (دیپلم افتخار) معرفی شدند.

برگزیدگان عکاسی هنر و هنرمندان
با تقدیر از۱- سامان اقوامی،۲- مجید عسگری‌پور،۳- تارا مختار،۴- تهمینه منزوی،۵- بهرام گوهری،۶- کاوه رسولی ،۷- ساغر برکات و برگزیدگان ۱- نازنین پیرمحمدی (نفر اول)،۲- محمد شاه‌حسینی (دیپلم افتخار)،۳- مریم تخت‌کشیان (دیپلم افتخار) اعلام شدند.

برگزیدگان عکاسی نگاهی دیگر
با تقدیر از ۱- صبا علیزاده،۲- امیرحسین کیهانی،۳- فروزان تهرانیان، ۴- آرام علایی،۵- مریم سعیدپور،۶- داریوش راد،۷- فرشید نصرآبادی،۸- محمدرضا دهداری،۹- بهرام یزدان پناه،۱۰- بهار دشتبان،۱۱- سهراب حسینی،۱۲- البرز کاظمی،۱۳- مجتبی قاهری برگزیدگان این بخش را بدین شرح معرفی کردند:۱- بابک کاظمی (نفر اول)،۲- طناز امین (دیپلم افتخار)،۳- سیدمحمد فاطمی (دیپلم افتخار).

بخش ویژه عکاسی ورزش در محلات شهر تهران
هیأت داوران متشکل از علی کاوه، علی رهبر، احمد طلایی و حسن شکریان با تقدیر از ۱- حنیف شعاعی،۲- نسیم ضابطی،۳- حمید هراثی،۴- سیدمحسن سجادی،۵- رئوف محسنی،۶- مصطفی امان‌اله برگزیدگان را بدین شرح معرفی کردند:۱- پیام پارسایی (نفر اول) ۲- محمد نیکو حرف ماهر (نفر دوم)،۳- امیر طلایی (نفر سوم)

* بخش گرافیک
هیأت داوران متشکل از قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، مجید عباسی برگزیدگان را بدین شرح معرفی کردند: سمانه حاج رضایی (نفراول)،مسعود مورگان (دیپلم افتخار)، محمد مختاری (دیپلم افتخار)

* بخش کاریکاتور
هیأت داوران متشکل از کامبیز درمبخش ، جواد علیزاده، حسن کریم‌زاده جوایز را بدین شرح اهدا کردند:
۱- شاهین کلانتری (نفر اول)،۲- رضا امیر ریاحی (دیپلم افتخار)،۳- مجید ادیبی (دیپلم افتخار).

*حواشی این برنامه

-گرفتن عکس یادگاری ششمین تصویر سال تا ساعت ۱۶ به طول انجامید و افراد حاضر تا ساعت ۱۶:۴۰ در پشت درهای بسته سالن بتهوون منتظر باز شدن درها شدند.
– کلیپی از فرهاد مهران همراه با نوازندگی دو تن از نوازندگان ویلن سل نمایش داده شد که صمدیان درباره این کلیپ گفت این کلیپ برای تولد خواننده فرهاد در تصویر سال گذشته با کمک فردین خلعتبری تهیه شده بود که به نمایش درآمد.
-در بین برنامه فیلمی با نام سرو روان درباره محسن رسول‌اف به کارگردانی مریم فخیمی استاد عکاسی وی نمایش داده شد که در انتها یکی از عکاسان در حین گرفتن جایزه‌اش با ابراز گلایه‌مندی از مسئولین تصویر سال ناراحتی خود را از یاد نکردن شهدای رسانه اظهار داشت.
صمدیان در پاسخ به این عکاس گفت: سالی که حادثه C130 اتفاق افتاد ما انتشار مجله تصویر را برای چاپ عکس‌های آن عزیزان به تعویق انداختیم اما محسن رسول‌اف هنرمند جوانی بود که با داشتن سن کمش در چهار رشته تصویر سال فعالیت داشت و در یکسال ۱۷ نمایشگاه را مدیریت و ۳ فیلم سینمایی را عکاسی کرده بود و یکی از اهداف بخش رسول‌اف جدا کردن بخش جوانان از بزرگسالان بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.