اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان انتخاب شدند

Leyla Ebrahimi (1)
هفت عضو هیأت رئیسه و دو بازرس انجمن عکاسان ایران در رای‫گیری مجمع عمومی این نهاد انتخاب شدند که مسعود زنده روح کرمانی بیشترین رای را بدست آورد.
به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، این انجمن به موجب ماده ۱۰ اساسنامه در ۲۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ لغایت ۱۳ در سالن  شهناز خانه هنرمندان ایران اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی نمود و به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای مجمع (۵۶۱ نفر)، نوبت دوم مجمع عمومی را طبق اساسنامه صبح امروز، ۱۸ فروردین ۹۵ برگزار کرد.‬‬‬‬ تشکیل مجمع فوق به منظور انتخاب ۷ عضو اصلی، ۳ عضو علی‌البدل در ترکیب هیأت مدیره انجمن و یک بازرس و یک بازرس علی‌البدل و موارد دیگر مندرج در اساسنامه صورت گرفت.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ افرادی که تمایل به احراز این سمت‌ها داشتند، باید تقاضای خود را به انضمام مدارک شناسایی در فاصله ۳ روز مانده به روز تشکیل مجمع (۱۵ فروردین ماه) به دبیرخانه مجمع ارسال می‌کردند. همچنین ‬‬‬‬عضویت در انجمن عکاسان ایران، شناخت اهداف مندرج در اساسنامه انجمن و احراز توانایی شخصی برای پیشبرد اهداف و داشتن سابقه فعالیت تأثیرگذار در زمینه هنر عکاسی و درک جایگاه انجمن عکاسان ایران از جمله شرایط نامزدهای این دوره بود. علاوه‌ بر این صلاحیت شخصی افراد پس از انتخاب در مجمع باید به تأیید وزارت کشور برسد که نمایندگان این وزارتخانه نیز در این مراسم حضور داشتند.
پس از پخش کلیپی از اولین مجمع انجمن در سال ۱۳۸۸ و گفتگو با تعدادی از عکاسان، علی قلم‌سیاه که اجرای برنامه را برعهده داشت از روسای سنی شامل اسماعیل عباسی، شهاب‌الدین عادل، مرتضی پورصمدی، افشین بختیار و علی کاوه برای نظارت بر روند رای‌گیری دعوت کرد که حاضران با بالابردن دست‌هایشان، اعضای روسای سنی را تایید کردند. علی کاوه به عنوان رئیس، شهاب‌الدین عادل به عنوان منشی و اسماعیل عباسی و مرتضی پورصمد به عنوان دو ناظر این برنامه انتخاب شدند.
پس از آن بیانیه انجمن از سوی قلم سیاه قرائت شد و مسعود زنده روح کرمانی، رئیس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران ضمن تشکر از دو نماینده وزارت کشور برای حضور در این مراسم گفت:« برای برنامه‌ریزی و دستیابی به اهداف ۱۲ گانه انجمن درحول محورهای گسترش هنرعکاسی و بالا بردن سطح هنری، علمی، فرهنگی، آموزشی و کاربردی عکاسی در سطح ملی، ایجاد ارتباط و تفاهم و مشارکت با مراجع هنری، حمایت و هدایت از حقوق معنوی و مادی عکاسان، همچنین حمایت‌های صنفی نسبت به اعضا و ایجاد بسترهای محتوایی برای آنان باید اقدامات لازم درنظر گرفته می‌شد.»
او در ادامه به صورت خلاصه حمایت‌های صنفی نسبت به اعضا را شامل مباحث عکاسی در سطح شهرها، رفع مشکلات بیمه اعضا، امکان جذب سرمایه برای اجرای پروژه‌های عکاسی اعضا، حمایت و هدایت حقوقی اعضا، ایجاد بسترهایی برای عضویت عکاسان در انجمن و بسترهای محتوایی برای اعضا شامل ایجاد بسترهای آموزشی، امکان نمایش آثار اعضا، بسترهایی برای آشنایی اعضا با مفاهیم جدید عکاسی، امکان بهره‌بری اعضای شهرستانی از برنامه‌های انجمن و گسترش برنامه‌های انجمن به شهرستان‌ها را ذکر کرد.
او همچنین در مورد دیگر حمایت‌های صنفی نسبت به اعضا گفت: «در زمینه امکان عکاسی در سطح شهر کمیته روابط عمومی چندین جلسه با نیروی انتظامی و ناجی هنر برای سهولت بیشتر عکاسی در سطح شهرها داشتیم و حتی در یکی از برنامه‌های محتوایی خود در سال ۹۴ مبنا و شعار ۱۰ روز با عکاسان ایران در این مورد انتخاب شد. در زمینه رفع مشکلات بیمه اعضا با پیگیری کمیته رفاهی در سال ۹۳ تفاهم نامه‌ای  با صندوق اعتباری هنر به امضا رسید و از طریق انجمن تاکنون ۱۴۸ نفر از اعضای انجمن عکاسان و سه انجمن تخصصی عکاسی دیگر بیمه شده‫اند.»
زنده روح کرمانی افزود:« امکان جذب سرمایه اولیه برای اجرای پروژه‌های عکاسی در کمیته رفاهی طرحی در حال تدوین است که با شناسایی و تأیید طرح توسط کمیته راهبردی انجمن عکاسان ایران و همکاری صندوق اعتباری هنر، سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی، نیمه دولتی و دولتی برای اجرای پروژه و چاپ کتاب برای هنرمند عکاس امکان مالی را فراهم سازند. در بخش حمایت و هدایت حقوقی از عکاسان و اعضا در طی سه سال گذشته تعداد ۲۵ مورد شکایت یا ادعای خسارت از سوی شاکیان به کمیته حقوقی انجمن ارجاع که اکثرا به تفاهم رسیده اما در سال جاری ۲ پرونده در حال بررسی است که احتمال رسیدگی مقامات قضایی در این خصوص وجود دارد. از سال ۹۲ تاکنون در شش مقطع زمانی توسط کمیته عضویت انجمن تعداد ۴۶۸ نفر عکاس به اعضای انجمن اضافه شده‌اند.»
این عکاس سپس به دیگر موارد انجام شده در بخش ایجاد بسترهای محتوایی برای اعضا اشاره کرد:«از سال ۱۳۹۰هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران به دنبال راهکار محتوایی برای اعضا و همچنین جامعه عکاسی ایران بود و از آنجا که دوسالانه عکاسی در برنامه‌های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گنجانده شده بود و انجمن و اداره کل هنرهای تجسمی به توافقی نرسیده بودند، انجمن عکاسان ایران دست به برنامه‌ریزی یک ابتکار جدید و برنامه ای مستقل به نام ۱۰ روز با عکاسان ایران زد و اولین دوره آن را در سال ۹۱ قبل از به رسمیت رسیدن از سوی وزارت کشور به اجرا در آورد که مورد توجه علاقه‌مندان و عکاسان قرار گرفت. این برنامه در سال‌های بعد جزو برنامه‌های روتین انجمن قرارگرفت و تاکنون ۴ دوره آن برگزار شده است. هدف از این برنامه ایجاد بسترهای فرهنگی، هنری، آموزشی و ارتباط عکاسان و اعضا با یکدیگر است. نمایشگاه دوره اول این برنامه در شهرستان بیرجند به نمایش درآمد و از دوره سوم به دلیل گستردگی ژانرهای عکاسی و نیاز به آشنایی بیشتر جامعه با عکاسان و ایده‌های گوناگون آنان ۱۰ روز با عکاسان با همکاری ۶ انجمن تخصصی عکاسی برگزار که طبعا برنامه‌های آن نیز گسترش یافت. همچنین با هماهنگی و همکاری انجمن با سایر بخش های خصوصی و دولتی توانست در سال ۹۳ سیزدهمین دوسالانه عکس ایران و اولین سمینار آموزشی عکاسی تبلیغاتی و حیات وحش را برگزار کند.» او در ادامه روند برگزاری دوره‌های مختلف ۱۰ روز با عکاسان را تشریح کرد .
در ادامه سعید دستوری گزارش از وضعیت خزانه انجمن عکاسان را ارائه کرد. همچنین یکی از اعضای انجمن عکاسان ایران، پارسا ستوده‌نیا که از یک سال گذشته مسئولیت راه‌اندازی سایت جدید انجمن را برعهده گرفته، در مورد وضعیت این سایت توضیح داد.
کمال‌الدین شاهرخ، بازرس انجمن با بیان اینکه از سال ۸۸ در انجمن حضور داشته و از نزدیک شاهد تلاش‌های اعضای هیات مدیره انجمن بوده است، گفت:«وظیفه حقوقی حکم می‌کرد به عنوان بازرس، نگاه دقیقی به عملکرد انجمن داشته باشم. من در بیشتر جلسات، نظارت مستقیمی داشتم و این شرایط باعث شد تا خطای کمتری در مسیر رو به جلوی خود داشته باشیم. انحرافی در تراز مالی و حرکت اعضا مشاهده نشد.»
در ادامه موضوع معرفی نامزدها مطرح شد و قلم سیاه این تذکر را بیان کرد که طبق نظر نماینده وزارت کشور، رای وکالتی در این رای‌گیری مورد قبول نیست که این موضوع مورد پرسش یکی از حضار قرار گرفت و نماینده وزارت کشور با حضور روی سن چنین پاسخ داد:«در خصوص رای وکالتی به دلیل برخی اعتراض‌هایی که در برخی مجامع، صورت گرفته و جابه‌جایی‌هایی در رای گیری انجام شده است، تصمیم گرفته شد که رای وکالتی مورد قبول واقع نشود منتهی اگر افراد وکالتنامه رسمی داشته باشند و به دبیرخانه اعلام کرده باشد، این موضوع قابل اغماض است اما فکر می‌کنم این موضوع قبلا در این انجمن پیش‌بینی نشده و بنابراین حق رای با کسانی است که در این جلسه حضور دارند.»
در بخش دیگری از این برنامه نامزدهای هیات مدیره و بازرس انجمن عکاسان ایران با حضور روی سن به معرفی خود و اهدافشان پرداختند.
سارا حیدری با بیان اینکه متولد ۱۳۶۵ و دارای مدرک گرافیک و عکاسی است، عنوان کرد:«از سال ۸۱ فعالیت عکاسی‌ام را شروع کردم و فتوژورنالیسم را ادامه دادم. برگزاری نمایشگاه‌های گروهی و کارگردانی فیلم‌های کوتاه هم بخش دیگری از فعالیت‌هایم است. من در چین زندگی می‌کنم و درنظر دارم که امکان برگزاری نمایشگاه‌های عکس را در کشورهای دیگر برپا کنم.»
سعید دستوری که در هیأت مدیره انجمن قبلی نیز حضور داشت، اظهار کرد:« من فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران و عکاسی از دانشگاه کالیفرنیا هستم. از ابتدای تاسیس انجمن در اینجا حضور داشتم. فکر کردم حضور من شاید باعث شود اهداف انجمن، کند نشود. بیشتر از آنکه حقوقدان باشم، مدرس عکاسی هستم و انجمن جایی است که دینم را به جامعه عکاسی ایران ادا کنم.»
محمدمهدی رحیمیان هم از اعضای هیأت مدیره قبلی انجمن گفت: «ترکیب هیات مدیره بعدی باید تغییر نگرشی در مدیریت انجمن و رویکرد نوینی در اداره انجمن پیش بیاورد. رویکرد من این است که انجمن عکاسان یک صنف است و به همین دلیل باید تمام اعضا به کمک انجمن بیایند تا در چارچوب اهداف خود را پیش ببرند.»
مسعود زنده روح کرمانی، دیگر نامزد هیأت مدیره عنوان کرد: «تمام آمال، آرزوها، تفکرات و راه‌های نوینی که برای یک انجمن هست، اول نیازمند یک باور است و باور نیازمند یک کار جمعی و اینکه یک گروه در یک جامعه مدنی می‌توانند با هم کار کنند. وقتی باور کنیم می‌توانیم احساس مسئولیت کنیم، برهمین اساس باید بخش عمده‌ای از زندگی حرفه‌ای خود را صرف آن کنیم.»
افشین شاهرودی از اعضای هیأت مدیره سابق و نامزد این دوره نیز گفت: «خوشحالم به عنوان کسی که از روز اول با انجمن بودم، تمام زیر و بم‌های این سال‌ها را می‌شناسم و با استفاده از تجربیاتی که دوستان قبلی داشتند و تلاش‌های یکی دو سال اخیر زنده روح کرمانی، انجمن به یک هویت رسید. فکر می‌کنم زمان آن رسیده که نیروهای قابل جدید وارد انجمن شوند و بهترین ترکیب از نیروهای موجود تشکیل شود.» محمد ابراهیم صافی در سخنانی کوتاه اظهار کرد که کشور ما به رای نیاز دارد و باید رای دهیم .
پس از آن سیف‌الله صمدیان از اعضای هیأت مدیره سابق گفت: «امروزه در هر خانه‌ای ۳_۴ عکاس با موبایل وجود دارد. ما یک خانه هستیم و باید همسو عمل کنیم. آخرین سفارشم به اعضای هیات مدیره جدید این است که موزه عکس ایران از سوی هیات مدیره بعدی پیگیری شود چون سرعت از بین رفتن در این مملکت خیلی بالاست و اگر موزه تاسیس نشود، خیلی چیزها از بین می‌رود.»
حسن غفاری، از اعضای هیأت مدیره سابق در مورد هیات مدیره بعدی عنوان کرد:«انجمن عکاسان ایران به هیچ گرایشی مربوط نیست و یک چتر حمایتی است که شرایطی را برای بهتر دیده شدن عکاسی انجام می‌دهد.»

Leyla Ebrahimi (34)
رامین کاکاوند، وکیل دادگستری و مدرس عکاسی هم تلاش در اعتلای آگاهی و شان جامعه عکاسی،تلاش در اصلاح قوانین موجود در راستای قوانین مفید و ایجاد خط مشی‌هایی در انجمن برای مشارکت بیشتر عکاسان را از اهداف خود برشمرد.
عباس میرهاشمی، دیگر نامزد هیأت مدیره انجمن عکاسان برای این نهاد آرزوی موفقیت کرد و مجید ناگهی هم گفت همین که در این انجمن یکدیگر را می‌بینیم کافی است. نوشین وفادار که به دلیل شکستگی دست امکان حضور در مراسم را نداشت، با ارسال یادداشتی عنوان کرد که برای هر قدمی که انجمن بخواهد در شهرستان‌‌ها بردارد، آماده است.
یدالله ولی‌زاده، از عکاسان تبلیغاتی نیز اظهار کرد که هیأت مدیره قبلی ثابت کرد که عملگرایی در ذات آن است و مهم این است که هیات مدیره جدید، انجمن را زنده نگه دارد.
فرزاد هاشمی از اعضای هیأت مدیره سابق انجمن هم استقلال انجمن بدون حمایت معنوی و دریافت مالی از بخش‌های دولتی، شکل گیری ساختار و تشکیلات برای انجمن و جریان‌های اجرایی و محتوایی را از محورهای اصلی انجمن عکاسان دانست.
در ادامه نوبت به معرفی چهار نامزد برای بخش بازرس انجمن رسید که بابک برزویه به عنوان اولین سخنران این بخش گفت:«ماجرای بازرسی کمی شکل داستان را متفاوت می‌کند چون بازرسی انجمن کاری سخت و همه چیز شفاف است و نمی‌توان مچ کسی را گرفت.»
کمال‌الدین شاهرخ، بازرس قبلی انجمن نظارت برحسن انجام وظیفه هیأت مدیره براساس اساسنامه و ارتباط با اعضای انجمن را از اهداف خود توصیف کرد. آرش کریمی عنوان کرد که آمده است به انجمن کمک کند و کامیار کوشان اجرای دقیق اساسانامه را هدف خود ذکر کرد.
در خاتمه اعضای حاضر در سالن رای خود را در صندوق ریختند که پس از شمارش آرا مسعود زنده‫روح‫کرمانی با ۸۰ رای، صیف الله صمدیان با ۶۴رای، محمدمهدی رحیمیان با ۵۷ رای، حسن غفاری با ۵۶ رای، فرزاد هاشمی با ۵۴ رای، ابراهیم صافی با ۴۶ رای، افشین شاهرودی با ۴۶ رای به عنوان اعضای اصلی، مجید ناگهی، سعید دستوری و عباس میرهاشمی به عنوان اعضای علی‌البدل همچنین کمال‌الدین شاهرخ به عنوان بازرس اصلی و بابک برزویه به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.
روابط عمومی انجمن عکاسان ایران
عکس : لیلا ابراهیمی

۱ یک نظر

  1. شاهد

    مجموع سن عزیزان هیئت مدیره قبلی که در دور اول انتخابات شرکت کرده بودن با تخفیف بیش از هفتصد سال بود.امیدواریم به زودی رکورد یک میلیار رو شاهد باشیم.چیز غریبی نیست! یک یا علی کافیه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.