عکاسی خبری دچار بی‌توجهی مدیران رسانه‌ها است

نشست بررسی عملکرد عکاسان در المپیک پکن ظهر امروز در سالن جان بزرگی دانشگاه هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان مطبوعات ایران ، در این نشست جاوید نیکپور و مهدی زارع دو عکاس ایرانی حاضر در المپیک پکن به بررسی مسائل عکاسی در المپیک به سخن پرداختند.
مهدی زارع گفت: در رسانه‌های ایران نگاه خوبی به عکاسان نمی شود. در شرایطی که ۱۵ خبرنگار برای پوشش خبرهای المپیک از ایران اعزام شدند در کنار آنان تنها سه عکاس حضور داشتند در حالی که عکس خبری به لحاظ برد و تاثیر خبری اهمیت بیشتری دارد.
وی افزود: وقتی نگاه ما به عکاسان، حرفه‌ای نباشد باعث افول این هنر خواهد شد به طوری که ما عکاسان برای رفع نیاز مالی مجبور هستیم با چند رسانه همکاری کنیم و در نتیجه کیفیت کارمان نازل شود.
وی یکی از مشکلاتی که در عکاسی خبری در حوزه ورزش وجود دارد را عدم استقبال عکاسان متخصص و حرفه‌ای از این حوزه عنوان و اضافه کرد: تعداد انگشت‌شماری از عکاسان خوب و حرفه‌ای وارد این حوزه می‌شوند بنابراین فضا برای عکاسان غیرحرفه‌ای و تازه‌کار باز است که نتیجه آن هم ضربه زدن به وجهه جامعه عکاسی است.
زارع همچنین اظهار کرد: در المپیک یکی از معضلات بزرگی که گریبانگیر عکاسان ما بود، کم‌توجهی به ما بود. جای خوب برای عکاسی به عکاسان رسانه‌های معتبر بود، در حالی که یکی از فاکتورهای مهم در عکاسی داشتن زاویه خوب نسبت به سوژه است.
جاوید نیکپور نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلاتی که عکاسی خبری ما در حوزه ورزشی از آن رنج می‌برد مطرح نبودن ورزش ما در جامعه جهانی است. نگاه مسوولین و حتی عکاسان ورزشی کشورهای دیگر به ورزش ما و به تبع آن عکاسان ورزشی ما جدی نیست.

وی اظهار کرد: برخی مدیران رسانه‌ها از عکاسان ورزشی انتظار دارند که بدون رعایت کردن ضوابط با آنها همکاری کنیم که این امر منجر به مشکلات بسیاری برای ما عکاسان شده است.
نیکپور افزود: وقتی سردبیر یک روزنامه یا خبرگزاری بدون توجه به وجود عکاس اختصاص آن رسانه، عکسی از عکاس دیگری را کار می‌کند و کار عکاس خودش را زیر سوال می‌برد به نوعی یک کار غیراخلاقی انجام داده است.
وی گفت: بارها شده است که مسوولان رسانه‌ها عکسی را عکاسی کار می‌کنند اما نام عکاس خود را می‌زنند .
نیکپور همچنین اظهار کرد: عکاسان جوان ما باید در میادین ورزشی داخلی به کسب تجربه بپردازند تا در عرصه‌های جهانی کارشان طبق اصول خبرنگاری حرفه‌ای به درستی انجام دهند.
دومین نشست از بررسی عکاسان در المپیک پکن فردا ساعت ۱۲ با حضور آلفرد یعقوب‌زاده و بهروز مهری در تالار شهید جان بزرگی دانشگاه هنر برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.