عدم رعایت قانون کپی رایت مهمترین کمبود عکاسی خبری

MVI_4617[00-25-12]

در نشست عکاسی خبری دانشگاه پیام نور، عنوان شد: مهمترین کمبود عکاسی خبری در رسانه های داخلی رعایت نشدن قانون کپی رایت است.
یکشنبه شب در برنامه ای با عنوان نشست عکاسی خبری که در تالار غدیر دانشگاه پیام نور شیراز برگزار شد، محمدحسین نیکوپور، عکاس و روزنامه نگار شیرازی به سخنرانی برای دانشجویان عکاسی پرداخت.

عکاس خبری می تواند گریزی به بخش های دیگر روزنامه نگاری هم بزند
وی در بخش نخست این نشست یک ساعت و نیمه با مقدمه ای از روند کاری یک عکاس خبری، گفت: این خاصیت عکاسی خبری است که یک عکاس می تواند تمامی بخش های روزنامه نگاری را مزمزه کند و به زوایای آن گریزی بزند.
وی اشاره کرد: یک عکاس خبری ممکن است در رسانه ها دست به تحلیل و نقد نیز بزند.
اوهمچنانی که اسلایدشویی از نحوه کار عکاسان خبری، نمونه هایی از تک عکس خبری، مجموعه عکس و گزارش تصویری را به نمایش گذاشت، اشاره کرد: تجربه ۱۵ ساله حضور در رسانه های حرفه ای و تجربی این امکان را فراهم ساخت که این شانس را داشته باشم در تمامی ژانرهای عکاسی مستند، خبری، ورزشی، تئاتر و آنچه نیاز رسانه از جمله عکاسی برای سرویس حوادث روزنامه ها تجربه کسب کنم.
او در این بخش از نشست عکاسی خبری برای دانشجویان رشته عکاسی کارکردها، ویژگی ها و ضعفهای عکاسی خبری را در رسان های محلی برشمرد و به نمونه های داخلی و خارجی نیزاشاره کرد.
نیکوپور با اشاره به کار برای آژانس های عکس به مواردی از فعالیت این سرویس ها اشاره کرد و گفت: آنچه اکنون خوشبختانه با راه اندازی سرویس های عکس مستقل روزنامه های سراسری و خبرگزاری های مطرح به وجود آمده این امکان را فراهم می سازد که عکاسان خبری آزادی انتخاب رسانه داشته باشند و به وسیله این سرویس ها خود را به جهان معرفی کنند.
این عکاس و مستندساز در این نشست تعریفی از عکاس خبری، عکاس خبرنگار، خبرنگار عکاس و عکاس مطبوعاتی هم ارایه کرد و با مقایسه نمونه های خارجی و داخلی به تفاوت ها و ویژگی های این بخش از روزنامه نگاری نوین پرداخت.

بارها پیش آمده که حقوق عکاسان رسانه ها پایمال شود
نیکوپور مهمترین ضعف عکس خبری را نبود قانون کپی رایت در ایران دانست و گفت: با توجه به اینکه آژانس های عکس خبری و خبرگزاری ها از این قانون پیروی نمی کنند بارها پیش آمده که حقوق عکاسان رسانه ها پایمال شود.
وی که اکنون افزون بر عکاسی آزاد برای خبرگزاری ها با بخش فرهنگ و هنر خبرگزاری معر در استان فارس همکاری دارد، دستکاری عکس در آژانس های خبری و خبرگزاری ها با ذکر نمونه به دانشجویان عکاسی معرفی کرد.
در ادامه این نشست، بخش دوم به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که نیکوپور به مسابقه های عکاسی خبری هم اشاره کرد و گفت: مهمترین اولویت جوایزی چون وردپرس فتو یا پولیتزر در انتخاب عکس های خبری تکیه بر خبررسانی عکس است و جنبه های تکنیکی در مراحل بعدی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه دست کم هر عکاس خبری باید خود را مسلط به یک زبان بین المللی کند، اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف ما در این بخش عدم ارتباطی است که به خاطر این نقص روی می دهد.
وی در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره نقش ادیتور عکس در آژانس های خبری و خبرگزاری ها و روزنامه ها، اشاره کرد: توصیه این بخش از کار به این شیوه است که حتی الامکان عکاس خبری با انتخاب اولیه دست به گزینش آثار مناسب و قابل چاپ بزند تا ادیتور عکس خبری به نحو مطلوبی امکان انتخاب و ویرایش داشته باشد.
وی در پایان این بخش، به کاربرد و تفاوت کپشن و استیتمنت در گزارش تصویری یا مجموعه عکس و تک عکس خبری پرداخت و به چهارچوب های آن اشاره کرد.

حضور چهره های حرفه ای در سلسله نشست های عکاسی پیام نور
در ابتدای این نشست که با حضور دانشجویان عکاسی برگزار شد، رامتین روزی طلب، استاد عکاسی دانشگاه پیام نور نیز با بیان اینکه در سلسلسه نشست های عکاسی دانشگاه پیام نور تلاش می شود از چهره های حرفه ای دنیای عکاسی استفاده شود، اظهار کرد: از این رو، محمد حسین نیکوپور به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار عکاسی خبری انتخابی مناسب است که می تواند تجربه های بیش از ۱۵ سال عکاسی خبری و مستند را در اختیار دانشجویان رشته عکاسی و دیگر رشته های هنری قرار دهد.
وی با تقدیر از تلاش های این عکاس خبری رسانه ها، عکاسی خبری شیراز را از رهگذر دانش افزایی و تجربه نیازمند بهره مندی از اندیشه ها و نظرات دست اندرکاران خبر و حوزه عکاسی خبری دانست.
در سلسله نشست های عکاسی دانشگاه پیام نور شیراز نشست هایی نظیر آشنایی با عکاسی حیات وحش نیز برگزار شده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.