جانی پور:دوربین دیجیتال، دقت را از ما گرفت

Kelas 2 (4)

شفقنا رسانه- زکیه جورابراهمیان: حمید جانی پور در نشست «نگاه مهمتر از ابزار» به اهمیت نگاه و تفکر در عکاسی پرداخت و گفت: ابزار به تنهایی در عکاسی خلاقیت و تحول ایجاد نمی‌کند.

به گزارش شفقنا رسانه، جانی پور در ابتدا با بیان اینکه ابزار مانند بازو است، گفت: هر چه بازوی ورزیده‌تری داشته باشیم می‌توانیم اجسام سنگین‌تری را بلند کنیم. نگاه، تفکر و ایدوئولوژی به عنوان عناصری مهمتر از ابزار تعیین کننده هر چیزی هستند. به طوری که اگر نگاه و تفکر وجود نداشته باشد نمی‌توانیم به تنهایی با ابزار به چیزی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم. ابزار باید مانند موم در دستان ما باشد در غیر این صورت اتفاق عجیبی رخ نمی‌دهد.

او با بیان اینکه وقتی می‌خواهید با موبایل و نگاتیو یا هر ابزار دیگری عکاسی یاد بگیرید به دنبال پیاده کردن تفکر خود روی تصویر هستید، گفت: ذات هنر، هنر است اما ابزارهای متفاوتی برای خلق آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزار یک عکاس، دوربین است. از این رو، قرار نیست تمام کسانی که عکاسی می‌کنند و دوربین به دست هستند هنرمند شوند. ما می‌توانیم عکاس خوبی شویم. اما برای من ایده‌آل‌ترین حالت این است که اگر ابزار و دوربین را از من بگیرند بتوانم از عهده هنرهای دیگر بر آیم.

جانی پور گران شدن هزینه خرید دوربین را علت اصلی استفاده از موبایل برای عکاسی دانست و گفت: حدود دو سال است که به طور جدی با موبایل عکاسی می‌کنم. با وجود ابزارهای دیجیتالی هزینه عکاسی کاهش یافته است اما هنوز لذت دیدن عکس را فقط می‌توان با چاپ عکس حس کرد.

وی در ادامه از تجربه عکاسی خود در مطبوعات و دغدغه‌هایی که عکاسان مطبوعاتی دارند گفت و ادامه داد: ما عکاس سفارشی نیستیم اما بعد از مدتی کار در مطبوعات متوجه می‌شویم که تبدیل به عکاس سفارشی شده ایم. اکثر عکاسان با عشق وارد مطبوعات می‌شوند، باید کاری کنیم که با همان عشق هم از مطبوعات خارج شوند.

جانی پور آفت عکاسی را دوربین‌های دیجیتال دانست و گفت: با ورود دوربین‌های دیجیتال هر تعداد عکس می‌توانیم بگیریم اما زمانی که ما با نگاتیو کار می‌کردیم امکان اصلاح وگرفتن مجدد عکس برای ما وجود نداشت. بنابراین هنگام گرفتن عکس دقت زیادی در تنظیم نور، کادر و … می‌کردیم. کار با نگاتیو سختی و لذت را با هم به همراه داشت اما ورود دوربین‌های دیجیتال دقت را از ما گرفت. من مخالف تکنولوژی و دیجیتال نیستم بلکه معتقدم، باید هنگام عکاسی نهایت دقت را به کار ببریم تا عکس‌های ما نیازی به اصلاح و ویرایش نداشته باشند.

او بزرگترین اشتباه عکاسان را در نظر گرفتن نمره کامل برای خلق اثر و خود اثر دانست و گفت: به نظر من، خلق اثر ۵۰ درصد و ۵۰ درصد مابقی را ارائه اثر به خود اختصاص می دهد که در آن چاپ، نور، قاب، مکان، ارائه و… نقش دارد. ارائه عکس بخشی از خلق اثر به حساب می‌آید. ما عکس می‌گیریم که همه آن را ببینند نه اینکه آن را از دیگران پنهان کنیم.

جانی پور با بیان اینکه ارتباط با افراد و جذب مخاطب به خلق اثر کمک می‌کند، گفت: مخاطبان ما می‌توانند شامل مخاطب عام، خاص، کتابخوان، رهگذرخیابان و … باشند که اثر ما را ببینند و جایی در گوشه ذهن آنها ماندگار شود. ارائه عکس باعث می‌شود نام عکاس را در لایه‌های ذهن خود به خاطر بسپاریم. اگر قرار است عکاس خوبی باشیم باید مخاطب، منتقد، گالری و … را به عنوان عناصری تاثیرگذار در نظر بگیریم.

او در پایان گفت: چه تعداد از عکاسان ما ارتباط با مردم، مردم شناسی، جغرافیا، تاریخ و … را یاد گرفته اند؟ هر منطقه و ناحیه ای از کشور قوانین و قواعد خاص خود را دارد که ما به عنوان یک عکاس باید به همه این قوانین و فرهنگ ها احترام بگذاریم و نحوه ارتباط درست و صحیح با مردم را رعایت کنیم، مثلا برای عکاسی باید از افراد اجازه بگیریم.

نشست «نگاه مهمتر از ابزار»  با حضور حمید جانی پور و تعدادی از  علاقه مندان به عکاسی در بخش پرونده عکاسی تلفن همراه در ششمین روز از دهمین جشنواره عکس خبری دوربین دات نت عصر پنج شنبه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

+ گزارش تصویری نشست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.