“یک لحظه ظریف ” عکس سال ورلد پرس

نوشته JAMES ESTRIN برای نیویورک تایمز لنز
برای دومین بار متوالی داوران ورلد پرس با دورزدن درگیریهای اوکرائین ، بحران ابولا در سیرالئون و تظاهرات ترکیه ، جایزه سال خود را به تصویری در رده مسائل معاصر دادند.
عکس Mads Nissen از هم اغوشی دو هم جنس گرا در روز سه شنبه در آمسترد ام عکس سال ورلد پرسم نامگذاری شد.
تصویر برنده بخشی از یک رپرتاژ عکس است در مورد اثرات قانون ضد همجنسگرایی در روسیه که در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسیده است.
آقای Nissen از گروه عکاسان روزنامه دانمارکی Politiken است و نماینده Panos Picture .
در مسابقه سال گذشته، عکس John Stanmeyer از مهاجران آفریقایی در جیبوتی که تلاش برای گرفتن یک سیگنال ضعیف برای تلفن همراه خود داشتند ، عکس سال ۲۰۱۳ نامگذاری شد.
رئیس ژوری امسال Michele McNally رئیس عکاسی و دستیار سردبیر نیویورک تایمز بود. او روز جهارشنبه گفت که عکس برنده امسال خیلی حساس و لطیف است.
خانم ماک نالی گفت که انتخاب آقای نیسن امسال بطریقی تمایل داوران را به ابراز بیانیه ای در مورد آینده عکاسی نشان میدهد. در طول داوری می گفتیم ، این فتوجورنالیزم هست و این، فتو چورنالیزم آنطور که باید باشد.
Donald Weber یکی از اعضای هیئت داوران می گوید که عکس برنده “نقطه عطفی در صنعت” است که مخاطبان جهانی را پشت عکاسان در گیر خواهد کرد او بین عکس برنده
” یک لحظه از زندگی ” با نیاز به دیدن عجیب و غریب مقایسه می کند.
آقاب نیسن اغلب وقایع خبری را پوشش می دهد، او در خونین ترین روزها ی تظاهرات جنبش زمستان گذشته دراوکرائین بود، و پاییز گذشته در سیرالئون برای بحران ابولا .
آقای نیسن می گوید که احترام شدیدی نسبت به آنچه فتو ژورنالیزم انجام میدهد دارد ولی اضافه می کند، عکاسی تنها در مورد نگاه کردن به دنیا نیست ، در مورد پرسش کردن از خود هم هست.
داستان عکس برنده اش تنها بر مورد هموفوبیا و اکتیویست های جوان و شجاع هم جنس گرا که مبارزه می کنند نیست ، “در پایان در مورد عشق است-عشق بین دو انسان”.
Patrick Baz آز آژانس فرانس پرس که تجربه ۳۰ ساله عکاسی جنگ دارد و یکی از داوران بود احساسش ” یک احساس فوریت ” برای عکس برنده است. او می گوید من احتیاج به این وارد شده های جدید داشتم تا بفهمم که لزومی نداد به جنگ بروی، آرنج به آرنج با یک دو جین عکاس باشی برای کاری مشابه و بعد شکایت کنی که کسی کار ترا نمی خرد. او می گوید عکاسان می توانند همین کنار خیابان یک داستان خوب پیدا کنند.
مسابقه عکس سال ورلد پرس امسال شبیه سال قبل بود که به دور دوم در آخر رسیدند و بخاطر post-processing. بوسیله ژوری رد صلاحیت شدند.
پس از بررسی توسط کارشناسان مستقل ،۲۰ درصد از تصاویر که که به دور رسیده بودند توسط هیئت داوران به دلیل قابل توجهی از زیادی و یا کمی محتوا، تصویر حذف شد . این را Lars Boering مدیر عامل تازه منصوب ورلد پرس کفت.

“به نظر می رسد برخی از عکاسان نمی توانند در برابروسوسه زیبا تر کردن تصاویر خود مقاومت کنند ، یا با از بین بردن جزییات کوچک برای تمیز کردن یک تصویر و گاهی با سایه رنگی بیشتر که باعث تغییر تصویر می شود ، او می گوید هر دو نوع رتوش باعث یکپارچگی تصویر می شود. خیلی از تصاویر که بنظر می آمد برنده بشوند دیگر در لیست نبودند ، خیلی از ژوری این را گفتند. برای تعدادی از هیئت ژوری تضعیف کننده بود که کارهایی که دانسته می شد که دوست داشتند نمیتوانستند در نطر گرفته بشوند. آقای Baz گفت ،داوران شوکه می شدند وقتی عکسهای دستکاری شده به آنها نشان داده می شد آنهم بوسیله افراد کاردان و سکوت همه جا را می گرفت .

منبع : صفحه فیس بوک مجید سعیدی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.