برگزیدگان دومین دوسالانه عکس غار معرفی شدند

به گزارش ستاد خبری دومین دوسالانه عکس غار، عصر روز گذشته دومین دوسالانه عکس غار برگزیدگان خود را با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان محیط زیست، انجمن غار و غارشناسی ایرانیان، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، کلوپ عکس ایران و فعالان این حوزه شناخت.

“محمدعلی فیاضی” مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری صحبتهای خودرا با تشکر از “جواد نظام دوست” رییس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان آغاز کرد که پس از برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت از غارها و تجلیل از فعالان غارنوردی در روز غار پاک که روز پنجشنبه ۲ بهمن ماه با حضور “معصومه ابتکار” رییس سازمان محیط زیست همراه بود، توانست در روز ۶ بهمن ماه مراسم رونمایی از آثار دومین دوسالانه عکس غار را برگزار کند.

فیاضی در ادامه از دوسالانه عکس غار به عنوان یکی از بهترین ظرفیت ها برای معرفی غارها نام برد و گفت: «عکاسی از جاذبه های طبیعی در دل غارها کار ساده ای نیست. در بسیاری از موارد بدون تجهیزات وارد غار شدن امکان پذیر نیست. این عکسها نشانگر عظمت یکی از آفرینش های خداوند هستند و بیش از آنکه ارزش گردشگری داشته باشند یکی از عناصر هنر خالق هستی به شمار می روند.»

به گفته او، غارها در برخی مواقع تعیین کننده مسیر تاریخ نیز بودند چنانکه بعثت پیامبر در غاری مانند حرا اتفاق افتاد. همچنین غارهای دیگری هستند که آیات خداوند در آن مکان بر پیامبران نازل شده است.

مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری ادامه داد: «غارها امروزه در بحث گردشگری و علمی یک مبحث مهم به شمار می روند و پتانسیل خوبی در حوزه طبیعتگردی هستند. چنانکه در حال حاضر ۱۰ غار ثبت ملی شده اند ولی با توجه به تعداد و ظرفیتی که دارند بسیار کم است.»

فیاضی با اشاره به آنکه غارنمکدان قشم ظرفیت جهانی شدن را دارد یادآور شد: «در ایران غارهایی همچون علیصدر امکان غواصی دارند و می توان از این ظرفیت ها بهره جست.»

او همچنین از افرادی که دلشان با توسعه و پیشرفت کشور همراه است تقدیر کرد.

درادامه این مراسم پس از پخش کلیپی از توانمندی های غارنوردان، “علیرضا امری کاظمی” هنرمند توانای جامعه زمین شناسی کشور درخصوص عکاسی علوم زمین و ژئوتوریسم صحبت کرد.

امری کاظمی، عکاسی غار را یکی از زیرشاخه های عکاسی زمین شناسی دانست که با ژئوتوریسم و زمین گردشگری در ارتباط است.

او اهداف اصلی عکاسی از علوم زمین را معرفی یک پدیده، ارائه گزارش و مستند علمی، زیبایی شناسی و تور مجازی به یک منطقه دوردست عنوان کرد.

“جواد نظام دوست” رییس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان دیگر سخنران این مراسم بود که پس از پخش کلیپی از فعالیت های غارنوردان در روز غار پاک بر روی صحنه حاضر شد.

او با تشکر از پیشکسوتانی همچون “احمد معرفت” و “مصطفی صلاحی” از مدیرکل های مدافع NGOها، “مرتضی رمضانی” در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و “محمد درویش” سازمان محیط زیست نیز تشکر ویژه داشت.

او اینگونه صحبتهای خود را ادامه داد: «خجالت نمی کشم بگویم جلسه امروز با کاستی  شروع شد اما افتخار می کنم که بگویم با باور ما این کار کلید خورد و به سرانجام رسید. چنانکه چهار روز پیش همایشی برای حفاظت از غارها برگزار کردیم و امروز مراسمی برای صیانت و معرفی آنها را شاهد هستیم.»

نظام دوست با تاکید برآنکه، انجمن های مردم نهاد، همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گروه ویژه تشریفات ندارند ادامه داد: «این دوسالانه به همت یک NGO به نام انجمن غار و غارشناسی ایرانیان برگزار شد. بسیار خوشحال هستیم که انجمن عکاسان میراث فرهنگی، کلوپ عکس ایران را نیز در کنار خود داشتیم.»

او همچنین از زحمات چهار داور ایرانی و داور فرانسوی که لطف خودرا از غارنوردان دریغ نکردند تقدیر کرد.

این فعال محیط زیست در  ادامه به روز جهانی غار پاک و پاکسازی حدود صد غار در ایران اشاره کرد و گفت: «در این روز  اگر اغراق نکرده باشم ۸۰ غار را پاکسازی کردیم و حدود سه و نیم تن زباله را از این غارها خارج کردیم که بیشتر آنها مربوط به غار پراو بود. از پاکسازی غارها مهمتر، رودررو شدن با مردم محلی بود که توانستیم از این طریق اهمیت غارها را در منطقه دو چندان کنیم.»

او افزود: «چون زبان تصویر را گویاتر از زبان حرف می دانستیم، درصدد برگزاری دوسالانه عکس غار برآمدیم. در این راستا نه بوجه دولتی داشتیم نه نیروهای کاردان و حقوق بگیر. در واقع انجمن ها و نهادهای خصوصی ازجمله مدیریت غار علیصدر، مدیریت غار کتله خور، ژئوپارک قشم از جمله حامیان ما بودند. »

نظام دوست در ادامه خطاب به “مرتضی رمضانی” مدیر کل سابق دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد گفت: «زمانی شما برای انجمن های مردم نهاد کارگاه های آموزشی توانمندسازی NGOها را برگزار کردید، امروز ما توانمند شدیم و شما شاهد حاصل کار هستید. ولی چه خوب می شد کلاس های آموزشی نیز برای مدیران راس سازمان برگزار می کردید تا باور کنند NGOها نیز می توانند کارهای بزرگ انجام دهند.»

در ادامه این مراسم هیات داوران اعم از “ابراهیم صافی”، “ناصر میزبانی”، “نامور عباسیان” و “آرش حمیدی” به عنوان مشاور دعوت شد تا برای ارائه گزارش حاضرشوند.

“ابراهیم صافی” به عنوان دبیر بخش داوری به دو بخش اصلی و جنبی دوسالانه عکس غار اشاره کرد و گفت: «باتوجه به شرکت ۱۱۴ عکاس در این دوسالانه شاهد رشد سه و نیم برابری در تعداد شرکت کنندگان بودیم. البته در میان عکاسان شرکت کننده ۹۳ مرد و ۲۱ زن حضور داشتند که حضور بانوان با توجه به دشواری های عکاسی در غار قابل تقدیر است.»

به گفته او، باوجود آنکه دومین دوسالانه عکس غار بین المللی نبود اما با حضور دو عکاس خارجی همراه شد. حتا یکی از این عکاسان به عنوان برگزیده هیات داوران انتخاب شد. در این میان داور فرانسوی نیز به صورت آنلاین داوران ایرانی را در انتخاب آثار همراهی می کرد.

با وجود آنکه نام “بهزاد ترکی زاده” به عنوان یکی از داوران این دوسالانه ذکر شده بود، صافی از عدم حضور او در بخش داوری به دلیل مسافرت خبر داد. از این رو “یونس شریعتمداری” هیات داوران را همراهی کرد.

صافی با تاکید برآنکه عکاسی در غار کار دشواری است ادامه داد: «اگر در برخی از عکس ها مسائل فنی از سوی داوران در نظر گرفته نشده به دلیل دشواری های نورپردازی و عکاسی در غار است.»

او همچنین به مظلومیت غارنوردان اشاره کرد و گفت: «امید است مسئولان حمایت بیشتری از NGOها داشته باشند و بتوانیم هر روز بیش از گذشته شاهد پیشرفت آنها باشیم.»

“ناصر میزبانی” دیگر داور دومین دوسالانه عکس غار نیز این حوزه را در مفهوم کلی کلمه به عنوان غارشناسی نامید که در زمره کارهای ماجراجویانه قرار می گیرد. همچنین خواستار توجه ویژه به NGOها شد.

“نامور عباسیان” نیز خدا را شکر کرد که NGOها فعال هستند و مراسم اینچنینی برگزار می کنند چراکه اگر بخواهیم در انتظار مسئولان باشیم نمی توانیم مراسمی اینچنین را شاهدباشیم.

او با تاکید برآنکه، هنوز زیرساختهای لازم در حوزه غار و غارنوردی محیا نشده است تصریح کرد: «درچنین شرایطی مسئولان امر از تلاش برای افزایش تعداد غارهای ثبتی  خبر می دهند. این درحالی است که هنوز در بخش آموزش با مشکلات بسیار همراه هستیم.»

در نهایت امر دومین دوسالانه عکس غار با دریافت ۷۳۱ عکس از ۱۱۴ عکاس در دور نخست داوری، توانست صد عکس و در بخش دوم ۵۴ عکس را به عنوان راه یافتگان به نمایشگاه معرفی کند.

در پایان این مراسم، برترین های دومین دوسالانه عکس غار با حضور “محسن رنجبر” مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری، “محمد علی فیاضی” مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری، “ولی تیموری” مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، “مرتضی رمضانی” مدیر کل سابق دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد، “محمد درویش” مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، “جواد نظام دوست” رییس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان، “رضا زارعی” رییس فدراسیون کوهنوردی و ورزش های صعودی و استاد قلم‌سیاه پیشکسوت عکاسی در غار تقدیر شدند.

همچنین از تمبر یادبود برترین عکسهای دوسالانه نیز رونمایی شد که در حوزه های تلاش غارنوردان، کار فنی در غار و تاریخ غارنوردی انتخاب شده بودند.

اسامی برگزیدگان

در بخش تاریخی عکسهای خانم لیلا صالحی از کردستان تندیس جشنواره، تمبر یادبود و لوح تقدیر دریافت کرد و عکسهای دهه چهل “مصطفی سلاحی” برنده جایزه ویژه نقدی و اطلس مناطق حفاظت شده، تندیس و تمبر و لوح برگزیده شد.

در بخش محیط زیست، برگزار کننده و هیات داوران از ارسال زیاد عکسهای تخریب که نشان دهنده این معضل زیست محیطی است ابراز تاسف کرد و در نهایت هیات داوران عکسهای عبدالرحمان مجرد از اردبیل و عکس ماهی کور غار زی از خانم دافنی سووارز از آمریکا را لایق دانسته و عکس هیوا احمدی از کردستان جایزه ویژه را در این بخش از آن خود کرد.

در بخش اصلی از تعداد ۶۰۰ عکس رسیده عکسهای سید علی حسینی فر، محمد حسین مسلسلی، رحمان عباسی پور و ماهزاد نجاز با دریافت تندیس زرین جشنواره و لوح تقدیر شدند. همچنین سه عکس مجید زراوندی از اصفهان، داوود مفاخری از کردستان و رحمان عباسپور از آذربایجان شرقی موفق به دریافت جایزه ویژه نقدی یک میلیون تومانی، تندیس زرین، اطلس نفیس زمین شناختی، تمبر یادبود، کتاب عکاسی حیاط وحش و لوح تقدیر و تحسین داوران شدند.

در این برنامه به رقم هماهنگی قبلی صورت گرفته برای حضور «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهور، ایشان حضور نیافتند اما طی لوح تقدیری از تلاش چند ساله انجمن غار و غارشناسی ایران و جواد نظام دوست رییس هیات مدیره تقدیر کردند. همچنین در پایان این مراسم از “معصومه دیوار” خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی CHN به عنوان یکی از فعالان حوزه غارنوردی تقدیر شد.

 

اسامی راه یافتگان به دومین دوسالانه عکس غار

مجید زراوندی, رحمان عباسپور,  مهدی عبداله زاده,  کمیل قاسم پور, افشین یوسفی, دنی یوسف منصف, امیر جلال, سیدعلی حسینی فر, احسان ناجی, افشین نظری, علیرضا رستمی, مرتضی محرابی, عبدالرحمن مجرد, مریم حامدی, هیوااحمدی, بیات آزادبخت, منصور آهسته, حسین ثابت تبار, مجید فرهمندی, داود مفاخری, محمد حسین مسلسلی, علی ثقفی, یوسف واقف, پدرام اجتماعی, روزبه فکوری, یوسف سورنی نیا, ماهزاده نجار, ابراهیم بیرامیان, مهرداد حاجی هاشمی، جلال زارعی ، مریم صالحی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.