آغاز به کار سیزدهین دوسالانه عکس ایران

سیزدهمین دو سالانه عکس ایران با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای جامعه عکاسی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین گشایش سیزدهمین دو سالانه عکاسی ایران که عصر یکشنبه، ۵ بهمن ماه جاری برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این دو سالانه مرهون تلاش‌های انجمن عکاسان است، گفت:«تصمیم گرفتیم دوسالانه‌ها و برنامه‌های فرهنگی دولت به صورت کامل به انجمن‌ها واگذار شود.»
وی در مورد برگزاری دوسالانه‌ها در سایر کشورها نیز گفت:«در حال حاضر ۱۳۰ دوسالانه موفق در دنیا برگزار می‌شود که دولتی و برگزاری آن بر عهده بنیادهاست به همین دلیل موسسه توسعه هنرهای معاصر نیز در گذشته تشکیل شده بود. اما این موسسه بشدت دولتی بود به نحوی که نیاز به ورود جریان تازه به برگزاری دو سالانه ها احساس می‌شد. به همین دلیل برگزاری رویدادهای هنری به انجمن‌ها که در واقع خردجمعی تخصصی هستند، واگذار شد.»
وی همچنین از ضرورت برگزاری دوسالانه تهران به عنوان گلچینی از رویدادها و دوسالانه‌های هنری سخن گفت:«در تمامی شهرهای مهم دنیا دوسالانه‌هایی مانند دوسالانه پاریس برگزار می‌شود و بقیه رویدادها محدود به برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات خاص است. باید در تهران نیز دوسالانه‌ای با حضور تمامی انجمن‌های تخصصی برگزار شود.»
ملانوروزی تاکید کرد:«دو سالانه عکاسی از آخرین دوسالانه‌های برگزار شده در کشور است و در حال برنامه‌ریزی برای برپایی دوسالانه تهران با همکاری سایر نهادها مانند شهرداری هستیم که واگذاری دوسالانه‌ها به انجمن‌ها اولین گام در این زمینه است.»
وی در ادامه به سابقه موفق ۵۰ ساله برگزاری دوسالانه تهران اشاره کرد:«۵۰ سال پیش دوسالانه تهران یکی از پنج دوسالانه برتر دنیا بود ولی در حال حاضر هیچ جایی در این زمینه نداریم.»
اسماعیل عباسی، دبیر سیزدهمین دو سالانه عکس ایران نیز در ادامه گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارایه کرد:«این دوره از دوسالانه به فاصله ۲۷سال در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود. این سیزده نمایشگاه هر کدام با استدلال و منطق‌های زمانه خود ارایه شده‌اند؛ گاهی در حد یک جشنواره و مسابقه، گاهی با نگاه بین المللی، گاهی با اصرار به ملی بودن و گاهی عده‌ای از آن دفاع کردند و گاهی عده‌ای بر آن خرده گرفتند.»
وی ادامه داد:«شورای سیاستگذاری سیزدهمین دوسالانه عکی ایران پس از بحث‌های بسیار، سرانجام دو گروه شرکت کننده را برای همراهی فراخواند. گروه اول باید با عنوان آرت فتوگرافی آثار خود را ارایه می‌کردند که در این بخش ۱۹مجموعه برگزیده شد. در این دوره برای اولین‌بار نحوه ارایه و چاپ آثار را پذیرفته شدگان معین کردند و دو تن از داوران نیز به آنها مشورت دادند.»
عباسی اظهار داشت:«در بخش دوم، آثار خلاقانه بود که به صورت تک عکس ارایه شد و سخت‌گیری داوران موجب شد تا در نهایت ۳۸ عکس در این بخش به نمایشگاه راه یابد. همچنین در این دوره در کنار دوسالانه، ۱۰ نشست علمی در ۵ روز با حضور نزدیک به ۵۰ نفر برگزار خواهد شد.»
همچنین مسعود زنده روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران برگزاری دوسالانه عکس ایران را اولین حرکت انجمن در سال جاری دانست و بر تدوین آئین نامه برگزاری دوسالانه تاکید کرد. وی ادامه داد:«برای واگذاری دوسالانه به انجمن عکاسان سه دوره و در واقع ۶ سال جنگیدیم. بالاخره بعد از این مدت مرکز هنرهای تجسمی و معاونت امور هنری اطمینان پیدا کرد که انجمن قادر به برگزاری این رویداد هنری است و بر اساس سیاست‌های دولت امید برگزاری این دوسالانه را واگذار کردند.»
unnamed (1)
وی با اشاره به برگزاری این دوره از دوسالانه در موزه هنرهای معاصر تهران گفت:«پس از سه دوره بازگشت این دوسالانه به موزه موجب شد نوع نگاه به دوسالانه و انتخاب آثار متفاوت شود. این نمایشگاه امروز حاصل سخت‌گیری‌های هیات داوران برای انتخاب آثار است.»
به گفته زنده روح کرمانی، برگزاری این دوسالانه موجب می‌شود تا انجمن‌ها برای برگزاری دوسالانه هنر تهران تجربه بیشتری کسب کنند.
علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بازدید از نمایشگاه سیزدهمین دوسالانه عکس ایران در جمع خبرنگاران بر صلاحیت علمی، فنی و کارکردی انجمن‌های هنری برای برگزاری دوسالانه‌ها و رویدادهای هنری تاکید کرد.
 وی از نقش حمایتی دولت در این زمینه در بخش‌های مالی و امکانات خبر داد. مرادخانی از تعیین چشم انداز برگزاری دوسالانه‌های تخصصی و انطباق با سیاست‌های فرهنگی، چشم انداز سیاسی و برنامه‌های بلندمدت مانند سند چشم انداز ۵ ساله کشور خبر داد که بر این اساس انجمن‌ها در تقویت زیرساخت‌های نیروی انسانی در بخش هنر کمک می‌کنند.
unnamed
معاون امور هنری از ارتباط دو سویه انجمن‌های تخصصی و دولت سخن گفت:«انجمن‌های تخصصی هنری می‌توانند در بخش آموزش و پژوهش ما را یاری کنند.  دولت نیز انجمن‌های هنری  را در مسایل زیرساختی مانند ساخت موزه گرافیک و در آینده موزه عکاسی حمایت می‌کند.»
مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران هم با ارسال گل افتتاح دوسالانه را تبریک گفت.
سیزدهمین دوسالانه عکس ایران توسط انجمن عکاسان ایران با همکاری مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری ، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران از ۵ تا ۲۰ بهمن ماه جاری برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.