عکاسی از غار در کنار حفاظت از آن امکان پذیر خواهد بود

OKK

نشست خبری دومین دوسالانه عکس غار با تاکید داوران بر لزوم توجه عکاسان به محیط زیست و حفاظت از غارها برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری دومین دوسالانه عکس غار، با حضور «ابراهیم صافی»، «ناصر میزبانی»، «نامور عباسیان» و «جواد نظام دوست» نشست خبری دومین دوسالانه عکس غار برگزار شد.

با توجه به آنکه غارها فضاهای دست نیافتنی به نظر می‌آیند و از دیگر سو این دست نیافتنی بودن کنجکاوی عموم جامعه را برای دیدن آن بر می‌انگیزد، نمایش عکس‌های این بخش می‌تواند جذاب باشد. از این رو دوسالانه عکس غار به منظور حفاظت و معرفی غارها از این حوزه بهره جست تا بتوان زیبایی‌های غار را به تصویر کشید و با نماش آن در سطح کشور آشنایی مردم را با این میراث کهن بیشتر کرد.

«جواد نظام دوست» رییس انجمن غار و غارشناسان ایرانیان با بیان این صحبتها ادامه داد: «نخستین دوسالانه عکس غار در آذرماه سال ۹۱ با حضور ۱۷ عکاس و ارسال ۲۰۶ قطعه عکس برگزار شد. این درحالی است که دومین دوسالانه عکس غار با حضور ۱۱۴ عکاس و ارسال ۷۳۱ عکس به دبیرخانه، برگزار می‌شود.»

او با اشاره به آنکه در دومین دوسالانه عکس غار، تعداد بیشتری از غارهای کشور مورد توجه عکاسان قرار گرفته‌است از برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبر داد که به منظور تعامل علم عکاسی و بخش حرفه‌ای غارنوردی برگزار شد.

نظام دوست افزود: «جهت برگزاری دوسالانه عکس غار، کارگاه‌های آموزشی در غار علیصدر و غار کتله خور برگزار شد و عکاسان و غارنوردان از بخش‌های توریستی و غیر توریستی این غارها دیدن و عکاسی کردند.»

رییس انجمن غار و غارشناسان ایرانیان همچنین از برگزاری کارگاه آموزش عکاسی غار توسط فیلیپ کروچه Philippe CROCHET داور فرانسوی دومین دوسالانه عکس غار خبر داد و گفت: «این کارگاه آموزشی در ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری با حضور عکاسان، غارنوردان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار خواهد شد.»

او با تاکید برآنکه رای زنی حضور این داور فرانسوی از سال ۹۲ انجام و محقق شده‌است یادآور شد:‌ « فیلیپ کروچه رییس دپارتمان عکاسی غارشناسی است و به واسطه حضور ایران در اجلاس جهانی غارشناسی آمادگی خودرا جهت حضور در ایران و برگزار کارگاه آموزشی عکاسی غار اعلام کرده‌است.»

در ادامه این نشست «ابراهیم صافی» مسئول بخش داوری دومین دوسالانه عکس غار نیز درخصوص بخش داوری گفت: «با توجه به آنکه این دوسالانه در دو بخش معرفی دنیای پر رمز و راز غارها و حفظ محیط زیست غارها برگزار می‌شود، داوران نگاه ویژه‌ای به این موضوعات داشتند.»

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی با اشاره به آلودگی‌هایی که از طریق عوامل طبیعی و غیر طبیعی منجر به تخریب غارها می‌شوند بر لزوم توجه به حفظ محیط زیست غارها تاکید کرد و ادامه داد: «در حوزه عکاسی از غارها دگردیسی و ابعاد زیبایی شناسی و کانسپ‌ها اهمیت دارند در این میان نورپردازی و سوژه از جمله عناصری هستند که عکاسی غار را متفاوت می‌کند.»

صافی افزود: «در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که غارها به منظور گردشگرپذیر شدن، آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند. از نورپردازی‌های نامناسب گرفته تا نبود آموزش برای بازدیدکنندگان، یادگاری نویسی‌ها و ریخت زباله. این درحالی است که شکل گیری غارها میلیون‌ها سال زمان نیاز دارد و حتا با کشیدن دست بر روی دیواره‌های غار مانع ادامه روند تشکیل رسوبات می‌شویم.»

به اعتقاد او، بهترین عکس‌های غار، عکسهایی است که نگاه ویژه عکاس نسبت به سوژه را نشان می‌دهد. در این میان با توجه به آنکه غارها مکان‌هایی بکر و رمزآلود هستند عکسهایی می‌تواند قابلیت نمایش داشته باشد که سوژه در آن حکم عکس یادگاری را نداشته باشد و کانسپت و مفهوم عکاسی در آن مشهود باشد.

صافی همچنین به نوظهور بودن دوسالانه عکس غار و عدم اطلاع تمام عکاسان از برگزاری این دوسالانه اشاره کرد و گفت:‌ «باوجود آنکه شاهد استقبالی خوب از دوسالانه عکس غار بودیم اما بسیاری از عکاسان حرفه‌ای طبیعت از برگزاری آن مطلع نشده‌بودند. می‌توان امیدوار بود در سالهای آینده شاهد برگزاری هرچه بهتر این دوسالانه باشیم.»

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی همچنین تصریح کرد: «فضای فرهنگی جامعه ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده که چنین اتفاقاتی را پوشش دهد. در عین حال این حوزه نیازمند اطلاع رسانی گسترده است.»

به گفته دبیر داوران دوسالانه عکاسی غار، ۷۰ درصد عکس‌های خوبی که به دبیرخانه ارسال شده‌بود توسط عکاسان غارنورد گرفته شده‌بود در این میان عکسهایی بودند که پدیده غارشناسی جالبی را به نمایش می‌گذاشت اما اشل نامناسب جانمایی عناصر در عکس سبب رد شدن آن از سوی داوران شد.

 

«نامور عباسیان» یکی از داوران دومین دوسالانه عکس غار نیز باتاکید برآنکه عکاسی از غار نباید سبب وارد شدن آسیب به غار شود یادآور شد:‌«با وجود آنکه برگزاری دوسالانه عکس غار را تحسین می‌کنم اما بر لزوم آموزش و فرهنگسازی حفظ غارها تاکید دارم. چراکه عکاسان باید در درجه نخست بدانند که کوچکترین ضربه سبب شکستن عناصر غار و وارد شدن آسیب به ساختار غار می‌شود. همچنین دم و بازدم‌ها و نورپردازی‌ها.»

او ادامه داد: «غار شرایط خاص خود را دارد و به تبع آن تجهیزات خاص را می‌طلبد. این درحالی است که بازار خاصی برای عکسهای غار تعریف تعریف نشده‌است و این نیاز احساس می‌شود که متولی امر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می بایست به منظور جذب گردشگر از این عکسها بهره جویند.»

عباسیان همچنین به اجرایی نشدن قانون کپی رایت به عنوان یکی دیگر از مشکلات عکاسان غار اشاره کرد وگفت:‌«باوجود آنکه عکاسی غار کار دشوار و پرهزینه‌ایست اما  به دلیل نبود قانون کپی رایت، به سادگی از این عکسها برای تهیه پوستر و کاتالوگ استفاده و حتا در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود. این درحالی است که باید حداقل حقوق معنوی عکاس مورد توجه قرار گیرد.»

«ناصر میزبانی» دیگر داور دومین دوسالانه عکس غار نیز به مقایسه نخستین دوسالانه با دومین دوسالانه پرداخت و گفت:‌ «دوسالانه دوم از نظر کیفیت آثار ارسالی ۴۰ درصد بهتر از آثار نخستین دوسالانه است و از نظر کمیت نیز چندین برابر شده‌است. این درحالی است که عکاسی غار کاری متفاوت است و هر شخصی نمی‌تواند دوربین به دست گیرد و به عکاسی از غار بپردازد.»

او حضور افراد غیر حرفه‌ای در غار را یکی از آسیب‌های این حوزه دانست و گفت:‌«اگر مسئولان و NGO ها اطلاع رسانی‌های لازم را در این خصوص انجام ندهند غارها آسیب می‌بینند. چراکه غارها سرمایه ملی هستند و امیدواریم دوسالانه‌های اینچنینی ادامه یابد و شاهد استمرار این فرهنگسازی باشیم.»

به گزارش ستاد خبری دومین دوسالانه عکس غار، در نهایت امر داوران از میان آثار ارسالی به دبیرخانه، ۵۴ اثر را برای نمایش انتخاب و این آثار از ۴ تا ۶ بهمن‌ماه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایش درخواهد آمد. همچنین نمایش عمومی این آثار از ۷ تا ۱۰ اسفند ماه در کاخ موزه نیاوران انجام خواهد شد.

البته به گفته مدیر دومین دوسالانه عکس غار، ۶۰ قطعه عکس که توسط داوران دوسالانه به بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌اند در پروتال بین‌المللی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایش گذاشته خواهد شد.

لازم به ذکر است مراسم اختتامیه دومین دوسالانه عکس غار در ۶ بهمن ماه ساعت ۱۵ الی ۱۸ با حضور «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد.

مکان : تهران – خیابان آزادی – تقاطع یادگار امام – سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری-سالن همایش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.