ده روز با عکاسان با شعار «لطفا با دوربین وارد شوید» برگزار می‌شود

Leyla Ebrahimi2

برگزارکنندگان سومین دوره «ده روز با عکاسان» در نشست خبری برنامه‌های امسال عنوان کردند که شعار این دوره «لطفا با دوربین وارد شوید» انتخاب شده است تا تاکیدی باشد بر این موضوع که با وجود سختگیری از عکاسی در خیابان‌ها، عکاسان با دوربین‌هایشان معنا پیدا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، مسعود زنده روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در نشست خبری سومین دوره «ده روز با عکاسان» که صبح امروز، ۱۵ دی در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد، در تشریح برنامه‌های امسال گفت:«از حدود سه ماه گذشته نشست های کارشناسی برای برگزاری سومین دوره «ده روز با عکاسان» برگزار شد. این برنامه اولین حرکت تخصصی با مشارکت انجمن‌های عکاسان ایران، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان صنعتی، انجمن عکاسان سینما، انجمن عکاسان خانه تئاتر و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برگزار است. سایت‌های تخصصی عکاسی نیز مانند پایگاه عکس چیلیک، دوربین دات نت، عکاسی دات کام و وان پیکس در این راه ما را یاری می‌کنند.»

او با بیان اینکه برپایی نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی از جمله برنامه‌های این دوره است، ادامه داد:«هر روز به یک انجمن اختصاص داده شده است. در نشست‌های تخصصی هم سعی کردیم از مباحث میان رشته‌ای استفاده کنیم.»

ابراهیم صافی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی و دبیر سومین دوره «ده روز با عکاسان» در مورد برنامه‌هایی که هر روز به یکی از انجمن‌ها اختصاص یافته است، اظهار کرد:«روزهای دوشنبه ۲۲ دی و یک‌شنبه ۲۸ دی انجمن عکاسان ایران، سه شنبه ۲۳ دی انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی، چهارشنبه ۲۴ دی انجمن عکاسان سینمایی، پنج شنبه ۲۵ دی انجمن عکاسان مطبوعاتی، جمعه ۲۶ دی انجمن عکاسان میراث فرهنگی، شنبه ۲۷ دی انجمن عکاسان خانه تئاتر و دوشنبه ۲۹ دی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به سخنرانی و برگزاری نشست‌های تخصصی خود خواهند پرداخت.»

او افزود:«بالغ بر ۱۲ جلسه با تشکیل کارگروه های کارشناسی برای نحوه برگزاری این برنامه برگزار کردیم. ۱۰ سخنران مدعو که در این برنامه شرکت خواهند کرد، از اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند و شورای راهبردی سعی کرده است تا بتواند به شکل تخصصی برنامه‌ها را طوری تدوین کند که بتواند حوزه‌های تخصصی عکاسی را به شکل جامعی پوشش دهد.»

صافی عنوان کرد که تهیه کاتالوگی شامل جزئیات برنامه‌ها، خلاصه نشست‌های تخصصی و کارگاه‌ها به همراه انتشار کتابی در  اندازه رحلی با ۲۰۰ صفحه مشتمل بر عکس‌های نمایشگاه ، خلاصه مقالات و سخنرانی های انجام شده خواهد بود.

او ادامه داد:«صحبت‌های اولیه با انتشارات آبان انجام شده تا کتاب ده روز با عکاسان را در سطح ایران منتشر و توزیع کنیم.

او در مورد دلیل انتخاب شعار امسال نیز چنین توضیح داد:«فضای جامعه باعث شده است که دوربین‌ها از روی شانه عکاسان پایین بیاید و به شکل سمبولیک می‌خواستیم به جامعه نشان دهیم که عکاسان با دوربین‌هایشان معنا پیدا می‌کنند.»

همچنین کاووس صادق لو، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و سخنگوی سومین دوره «ده روز با عکاسان»  اظهارامیدواری کرد که برگزاری این دوره یک رویداد موفق باشد و در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره تفاوت این دوره با «تصویر سال» گفت:«تمام کارگاه‌هایی که در دنیا برگزار می‌شود، تابع شیوه‌های مشخصی هستند و از قبل نام شرکت‌کنندگان را ثبت‌نام می‌کنند تا بتوانند از این طریق برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهند، به همین دلیل شاید بنظر برسد که ما و تصویرسال از یک شیوه استفاده کرده‌ایم درحالی که این کار یک شیوه متداول در جهان است.

در ادامه محمدمهدی رحیمیان، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان و مدیر روایط عمومی این انجمن گفت:«امیدواریم در این ده روز مباحث عکاسی  در مطبوعات و رسانه‌ها بیشتر مطرح شود. تاکید شورای برگزاری این بود که مباحث میان رشته‌ای را هم وارد حوزه عکاسی کنیم و آگاهی عمومی را نسبت به وجوه عکاسی افزایش دهیم. شاید جمع انجمن‌های عکاسی در تهران و شهرستان‌ها در نهایت به ۴ هزار نفر برسد اما این جامعه از پتانسیل بالایی برخوردار است و جریان تصویر را طی چهار دهه اخیر در کشور برعهده داشته است. موضوع مهم برای ما این است که عکاسی را به شکل جدی وارد حوزه اندیشه و فکر مخاطبان کنیم.»

رحمیان در ادامه به استقلال این دوره هم اشاره کرد:«به غیر از فضایی که خانه هنرمندان در اختیار ما قرار داد، تمام برنامه‌های امسال بدون حمایت نهادهای دولتی و با اتکا به حمایت‌هایی صورت گرفت که از طریق ارتباطات انجمن ها با جذب حامیان مالی انجام شده است.

صافی در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد:«گرفتن حامی مالی خیلی سخت بود. در ابتدا فکر می‌کردیم با توجه به حجم و گستردگی برنامه‌هاحامیان مالی زیادی خواهیم داشت اما در بخش هایی دو شرکت «نور نگار» و «نیکو نگرش» که در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنند حضور دارند و سهم  عمده حمایت از سوی شرکت کاله با شعار حمایت از فرهنگ و هنر انجام شده است . قابل توجه است که تصورمی کردیم کسانی که مرتباط به فرهنگ و هنر هستند، کمک‌های بیشتری از ما خواهند کرد.»

او همچنین در مورد برگزاری برنامه‌هایی که از سوی انجمن های خصوصی برگزار می‌شود، اظهار کرد:«کار تشکیلاتی کردن در کشور ما بسیار پرتنش است و امیدوارم این تعامل بتواند اهداف انجمن‌های تخصصی عکاسی را محقق کند.»

زنده روح همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تفاوت «ده روز با عکاسان» و دوسالانه عکاسی گفت:«این دو از هم جدا هستند و ما از هشت ماه قبل سعی کردیم کمیته‌های مختلف انجمن را راه‌اندازی کنیم. تصور من این است که ده روز با عکاسان باید کلیت جامعه عکاسی را دربربگیرد.»

به گفته او تلاش انجمن عکاسان ایران این است که چهارمین دوره «ده روز با عکاسان» با حضور انجمن‌های تخصصی شهرستان‌ها در سه مکان برگزار شود.

زنده روح در پایان این نشست با بیان اینکه کار تشکلاتی کردن با امکانات محدود انجمن‌ها بسار سخت است، چنین جمع‌بندی کرد:«قانون ما این است که در طول این ده روز می‌خواهیم همه آنچه را که برای جلوگیری از فعالیت عکاسان در خیابان‌ها انجام می‌شود، مورد توجه قرار دهیم. سوال ما این است که چرا در شهر نمی‌توانیم عکاسی کنیم. ما با شعار امسال می‌خواهیم همدیگر را از طریق دوربین ببینیم.»

مراسم افتتاح سومین دوره «ده روز با عکاسان» ساعت :۱۷:۳۰ روز ۲۱ دی آغاز و مراسم اختتامیه نیز روز ۳۰ دی برگزار خواهد شد.

خبر : روابط عمومی انجمن عکاسان ایران/ عکس : عکس از لیلا ابراهیمی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.