عکاسی از مراسم اربعین در شرایط سخت

رییس انجمن عکاسان ایران معتقد است، عکاسانی که تحت شرایط سخت از مراسم اربعین حسینی عکس می‌گیرند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

مسعود زنده‌روح کرمانی اظهار کرد: از سال‌های گذشته و با پرشور شدن مراسم راهپیمایی اربعین، تعدادی از عکاسان ما به‌طور جدی ثبت لحظاتی از این اتفاق بزرگ را در برنامه کاری خود قرار دادند، اما متأسفانه به‌خاطر وضعیت امنیتی و نظامی حاکم بر عراق، کار این عکاسان خیلی سخت شده است. آن‌ها مجبورند با ساده‌ترین امکانات و در شرایط سخت، از زائران اربعین عکاسی کنند.

۱۲۶۶۴

او ادامه داد: البته جذابیت‌های بسیاری هم برای عکاسان در این مسیر وجود دارد؛ همین‌ که ۱۰ روز همه‌چیز را رها می‌کنند، خواب، خوراک، حمام و جای خواب درست ندارند، تمام زندگی خود را در یک کوله می‌گذارند و همراه خودشان می‌برند تا از یک اتفاق بزرگ عکس بگیرند، جالب است.

زنده‌روح به حمایت نشدن این عکاسان اشاره کرد و گفت: عکاس‌ها مانند مردم که مراسم اربعین را خودجوش برگزار می‌کنند، وسایل و ساک و پاسپورت‌شان را برمی‌دارند و بدون این‌که پشتیبانی خاصی داشته باشند، راهی کشور عراق می‌شوند. همین نبودن حمایت از عکاسان گاهی باعث دلسردی آن‌ها می‌شود.

رییس انجمن عکاسان ایران درباره‌ی شرایط عکاسی از مراسم اربعین، توضیح داد: اصلا اجازه نمی‌دهند که عکاس، درست از حرم‌ها عکاسی کند، چون هیچ مجوز و سیستم خاصی وجود ندارد که به آن‌ها اجازه بدهد به‌راحتی از مراسم عکس بگیرند. ورود به حرم و عکس گرفتن از مراسم تحت تهدیدات وحشتناک و شرایط سخت انجام می‌شود. بنابراین باید قدر لحظه‌های ثبت‌شده را دانست و شرایط لازم را برای انتشار آن‌ها فراهم کرد.

۱۲۶۵۰

این عکاس در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: راهپیمایی اربعین بزرگ‌ترین راهپیمایی مذهبی در جهان شیعه است. ما در هیچ راهپیمایی دیگری، چنین جمعیت بزرگی از شیعیان را نمی‌بینیم. البته در مذهب‌های دیگر، تجمعات بزرگ وجود دارد، اما در اسلام این بزرگ‌ترین تجمع شیعیان برای برگزاری یک مراسم مذهبی است. حضور زائران بی‌شمار از کشورهای مختلف یکی از ویژگی‌های مهم مراسم پیاده‌روی اربعین است. به‌جز ایران، زائران زیادی از کشورهای بحرین، یمن، کویت، عربستان، پاکستان، افغانستان و حتی کشورهایی مانند کامرون و نیجریه راهی کربلا می‌شوند.

زنده‌روح ادامه داد:‌ این حضور میلیونی باعث به‌وجود آمدن یک شکوه و عظمت عجیب و غریبی می‌شود؛ شکوهی که در فاصله‌ی بین نجف تا کربلا به اوج می‌رسد. امسال این حرکت میلیونی بسیار خیره‌کننده بوده است، به‌طوری که پیش‌بینی کرده‌اند در روز اربعین، ۳۵ میلیون نفر زائر در کربلا حاضر خواهند بود. شاید جمعیت خود کربلا یک‌پنجم این رقم هم نباشد. در ۱۰ روز مانده به اربعین، موکب‌های فراوانی در مسیر‌ها مستقر می‌شوند و پذیرایی از زائران هم بسیار قابل توجه است.
۱۲۶۳۰

رییس انجمن عکاسان اضافه کرد: دولت، نهادها و مجموعه‌های فرهنگی باید از کار عکاسان و دیگر برنامه‌های فرهنگی که در زمان راهپیمایی اربعین انجام می‌شوند، حمایت کنند. به‌عنوان مثال، عکس‌هایی که من از بین‌الحرمین و حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت ابوالفضل (ع) در چند سال گذشته گرفته‌ام، می‌تواند به‌عنوان یک سند تلقی شود، چون هر سال شاهد تغییر این مکان‌ها بوده‌ایم. کار عکاسان دیگر هم همین‌طور است. در آینده می‌توان به آن‌ها استناد کرد که کربلا، بین‌الحرمین و حضور زائران در مراسم عزاداری چه تفاوتی در دوره‌های مختلف کرده است.

عکس ها : امیر حدیدی 

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.