سالمی :‌ صداقت اصلی‌ترین شرط یک عکس خبری

عکاس خبری کسی است که صداقت،‌تعهد و پایبندی به اصول اخلاقی را در ثبت وقایع رعایت کند.
به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره دوربین دات نت، “وحید سالمی” عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در کارگاه آموزشی اخلاق در رسانه که در اولین روز از  جشنواره در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: صداقت یکی از مهمترین ابزارهای عکاسی خبری به حساب می‌آید.
وی با اشاره به رسانه‌های کشورهای صنعتی و پیشرفته افزود: صداقت به مراتب در رسانه‌های کشورهای صنعتی بیشتر از کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود. یکی از دلایل این امر آن است که رسانه‌های کشورهای صنعتی باید هزینه‌های نشر و توزیع خود  را تأمین کنند.
به گفته سالمی، رسانه‌های کشورهای صنعتی برای جذب مخاطب و خرید روزنامه‌هایشان از سوی آنها در تلاش هستند تا واقعیت‌های مسائل مختلف را به مخاطبان خود منتقل کنند.
عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این موضوع که تعهد و پایبندی در اخلاق رسانه‌ای به صداقت یک عکاس یا خبرنگار بستگی دارد، اظهار داشت: نزدیک شدن عکاس به سوژ‌ه‌ موردنظر و نوشتن یک زیرنویس صادقانه برای عکس  از دیگر شرایط گرفتن یک عکس خوب خبری است. از بین بردن مفهوم عکس در فتوشاپ از دیگر موضوعاتی بود که سالمی به آن اشاره کرد و گفت: عکاسان یا ادیتورهای خبرگزاری‌ها یا روزنامه‌ها باید بگونه‌ای عکس را در فتوشاپ تصحیح کنند که مفهوم عکس به طور کلی از بین نرود.


وی به عکاسان خبری حاضر در کارگاه پیشنهاد داد تا از گرفتن عکس‌های ساختگی دوری کرده و از خلق موضوعات برای گرفتن عکس خوب اجتناب کنند، چرا که در اینگونه عکس‌ها هیچ واقعه‌ای اتفاق نیافتاده است. البته در برخی موارد که واقعه‌ای اتفاق افتاده و عکاس خبری زمان را برای گرفتن عکس از دست داده است، می‌تواند با تکرار آن صحنه عکس خود را بگیرد.
وحید سالمی ادامه داد: همچنین عکاسان خبری گاهی اوقات ممکن است عکس‌هایی بگیرند که چندان منطبق با عرف جامعه نیست و نمایش اینگونه عکس‌ها به نوعی حس عدم صداقت عکاس را به مخاطب منتقل  می‌کند.
عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه صحبت‌های خود،‌ همدردی کردن عکاسان را با افراد آسیب‌دیده در حوادث و وقایع تلخ را یکی از مهمترین اصول اخلاقی و انسانی عکاس خبری معرفی کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال عکاسان در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله یا سیل باید با افراد بازمانده احساس همدری کند.
وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان کارگاه درباره اینکه آیا عکاس خبری ناظر یک واقعه است یا قاضی، توضیح داد: وقتی عکاس در یک واقعه حضور پیدا می‌کند به معنی آن است که رویداد را به نوعی قضاوت می کند.
بنا بر این گزارش،‌ در پایان  کارگاه آموزشی- تخصصی اخلاق در رسانه، عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن نمایش مجموعه‌ای از عکس‌های خود را برای شرکت کنندگان، توضیحاتی را نیز ارائه داد.

 ۴۴ فریم از عکس ‌های وحید سالمی در کارگاه آموزشی را ببینید

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.