یک راهنمای خوب برای عکاسی سیاه و سفید

114L

الهام صالح/ دوربین.نت: عکس های داخل کتاب، همه سیاه و سفیدند. از عکس رنگی، خبری نیست. باید هم همین طور باشد. این کتاب، «فن و هنر عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال» است. «تورستن آندریاس هوفمان» در این کتاب، به بیان اصول زیباشناختی عکس می پردازد، اما آنچه در سراسر کتاب بر آن تاکید دارد این موضوع است که «عکاسی، آموختن دیدن است.»
شاید خیلی بدیهی به نظر برسد، اما در واقع خریدن یک دوربین دیجیتال خوب یکی از مهم ترین اصولی است که هر عکاس یا علاقه مند به عکاسی باید آن را رعایت کند. هوفمان در کتاب خود، پیش از هر نکته دیگر بر این موضوع تاکید می کند:«در عکاسی با فیلم، دوربین از آن اهمیتی که غالبا باید به آن داده شود، برخوردار نیست. از آنجا که سیستم نوری و نوع فیلم بیشترین نقش را در رضایت خاطر از کیفیت فنی عکس دارند، این کیفیت لنز است که در درجه ی اول اهمیت قرار می گیرد. این موارد در عکاسی دیجیتال کاملا متفاوت است.»
از دیگر نکاتی که با مطالعه این کتاب به آن پی می برید این است که همواره در حالت RAW عکاسی کنید.
اما «فن و هنر عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال»، فقط نکات تئوری محض نیست. عکس هایی که در صفحات مختلف کتاب، منتشر شده، می تواند یک راهنمای خوب برای عکاسی باشد. زن هندی، دستش را روی پیشانی اش گذاشته، خطوط چهره اش در هم است. تصویر به خوبی احساس اندوه او را نمایش می دهد. سایه های نرده بر صورت پسرک نوجوان، افتاده است. پسرک، مشغول تماشای چیزی است که در عکس دیده نمی شود. او چنان محو تماشا است که بعید به نظر می رسد که حضور عکاس را حس کرده باشد. تصویر مرد قبیله نشین هندی که به دوربین نگاه می کند هم یک عکس آموزنده است. عکس، چنان طبیعی است که بدون برقراری ارتباط صمیمانه عکاس با سوژه نمی توانست چنین تصویری خلق شود. این سه عکس در واقع همگی یک موضوع را آموزش می هند:«یک پرتره ی خوب لحظه ای را شکار می کند که چیزی مربوط به آن فرد را که به ماورای آن لحظه تعلق دارد، آشکار کند.»
در این کتاب، قوانین ترکیب بندی هم آموزش داده می شود. «تاریکخانه دیجیتال» هم همان بخشی است که در آن می توانید تکنیک های اصلاح عکس را فرا بگیرید و با انجام آن ها بر روی عکس ها، تصاویری بدیع خلق کنید؛ تصاویری آنقدر زیبا که به قول نویسنده:«آنسل آدامز به شما حسادت کند.»
«فن و هنر عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال»، از ۴ بخش تشکیل شده است. «ابزارها و مقدمات»، «مقوله ها و مفاهیم عکاسی»، «قوانین ترکیب بندی» و «تاریکخانه دیجیتال»، این ۴ بخش را تشکیل می دهند.
بد نیست کمی هم با نویسنده این کتاب آشنا شوید. هوفمان، نویسنده و عکاس سرشناس آلمانی است که مجموعه کتاب ها و مقاله های او با تاکید بر عکاسی سیاه و سفید، مرجعی قابل استناد برای علاقه مندان به عکاسی به شمار می رود.
فن و هنر عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال/ تورستن آندریاس هوفمان/ مترجم: شیرین حکمی/ ناشر: زبان تصویر/ قیمت: ۲۹ هزار تومان

۱ یک نظر

  1. ابراهیم

    سلام کتاب ششمین دوره جشنواره عکس رو یک ماه ونیم پیش خریدیم هنوز بدست ما نرسیده که بخواهیم این یکی رو بخریم ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.